
Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Olyckligt att regeringen glömmer den kommersiella busstrafiken. Foto: Ulo Maasing.
Regeringen glömmer turistbussarna när det gäller utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Samtidigt är Sverige på god väg att nå flera av EU:s mål om utbyggd publik laddinfrastruktur enligt det handlingsprogram som regeringen har lämnat över till EU-kommissionen, konstaterar Transportföretagen med Sveriges Bussföretag. ”Men det är olyckligt att regeringen än en gång bortser från den kommersiella busstrafikens behov”, kommenterar Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag. Bussföretagen framhåller att bussar i kommersiell linjetrafik och turist- och beställningstrafik är beroende av att det finns en publik laddinfrastruktur. Annars kommer den delen av busstrafiken aldrig att kunna elektrifieras.
Bakgrunden är att regeringen har beslutat att till EU-kommissionen överlämna ett utkast till handlingsprogram med anledning av EU:s nya regelverk för publik laddinfrastruktur, den så kallade AFIR-förordningen. Handlingprogrammet visar att Sverige är på god väg att uppfylla flera EU-mål om utbyggnad av publik laddinfrastruktur.

Idag finns endast kinesiska eldrivna turistbussar på marknaden – men snart kommer de europeiska tillverkarna med sådana. Kommer det att finnas laddinfrastruktur för dem? Foto: Ulo Maasing.
Men samtidigt är bussarna till stor del bortglömda i handlingsplanen, konstaterar Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår. Planen tar bara upp den upphandlade linjetrafiken och där har utvecklingen hittills varit mycket positiv, påpekar organisationerna.
De framhåller att för bussar som körs i kommersiell linjetrafik eller turist- och beställningstrafik råder andra förutsättningar. Företag som kör sådan trafik är beroende av att det finns en publik laddinfrastruktur. De behöver inte bara ladda hemma vid företaget, utan också vid olika besöksmål och destinationer längre bort dit de bara kommer sporadiskt.
– Det är olyckligt att regeringen än en gång bortser från den kommersiella busstrafikens behov. Om regeringen menar allvar med behovet av att elektrifiera fordonsflottan även gäller för bussbranschen behövs insatser och stöd för att skapa publik laddinfrastruktur som passar hela busstrafiken, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Om det inte finns en tillgänglig publik laddinfrastruktur för denna typ av busstrafik kommer den aldrig att kunna elektrifieras, varnar bussföretagen.
Och även om det idag endast finns kinesisktillverkade eldrivna turistbussar på marknaden kommer de europeiska tillverkarna snart att lansera sådana.
Lämna ett svar