Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Första elektriska flygbusslinjen i Norden igång; Var femte dansk buss är en elbuss; Fortsatta elbussframgångar för Solaris.
Norge: Norden, kanske Europa, har nu fått sin första helt eldrivna flygbusslinje.
Det är flygbussarna i Stavanger som nu är helt eldrivna. Trafiken körs av transportföretaget Boreal som sedan årsskiftet har ett avtal med det norska flygplatsbolaget Avinor om busstrafiken till och från Stavangers flygplats Sola.
Stavanger är något av en pionjärstad när det gäller elbussar. Redan 1994 började Boreal testa elbussar i staden och 2015 var koncernen först i Norge med elbussar i reguljär linjetrafik.

Mer än var femte buss i trafik i Danmark är en elbuss. Överlägset största elbussleverantör i landet är Yutong. Foto: Keolis Danmark.
Danmark: Mer än en femtedel, 22 procent, av alla bussar i Danmark var vid årsskiftet elbussar. Av de 5 666 bussar på sju ton eller mer som var registrerade i Danmark den 31 december var 1 250 batteri- eller bränslecellsdrivna. Av elbussarna kom mer än en tredjedel, 461 bussar, från den kinesiska busstillverkaren Yutong.
Som vi tidigare rapporterat var Yutong också största märke när det gäller nyregistrerade bussar i Danmark under 2024 med likaledes kinesiska BYD på andra plats.
Enligt danska Bilstatistik var de tio vanligaste bussmärkena i Danmark vid årsskiftet när det gäller inregistrerade bussar över sju ton:
Volvo (1077 bussar),
Scania (690)
Iveco (510)
Mercedes-Benz (508)
Yutong (461)
Setra (420)
MAN (359)
Irisbus (333)
Solaris (213)
VDL (161)
När det gäller elbussarna kommer mer än hälften från kinesiska tillverkare. Det här är de tio vanligaste elbussmärkena i Danmark vid årsskiftet enligt Bilstatistik. Inom parentes antalet registrerade bussar den 31 december 2024:
Yutong (461)
Golden Dragon (138)
Ebusco (135)
BYD (125)
MAN (87)
Solaris (74)
Van Hool (67)
Volvo (65)
VDL (40)
Mercedes-Benz (35)
Polen: Busstillverkaren Solaris har fått en order på 50 batterielektriska ledbussar från lokaltrafiken i Warszawa, MZA. MZA Warszawa är storkund hos Solaris som hittills har levererat närmare 1350 bussar till företaget, 163 elbussar inräknade. Till det kommer de 50 Solaris Urbino 18 electric som MZA beställde på måndagen.
De båda företagen har samarbetat sedan 28 år. De första elbussarna till Warszawa levererades 2015.
Solaris är en av de stora leverantörerna av emissionsfria bussar i Europa och har hittills levererat eller har beställningar på mer än 5 500 sådana bussar: batterielektriska, bränslecellsbussar och trådbussar.
Lämna ett svar