Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsättning följer för dynamisk kollektivtrafik

Två somrar med försök har gett så goda erfarenheter att Sunne i Värmland även i sommar får dynamisk kollektivtrafik. Foto: Sunne kommun.

Även i sommar kommer värmländska Sunne att få dynamisk, efterfrågestyrd, kollektivtrafik. De två senaste somrarnas pilotprojekt har gett så positiva erfarenheter att politikerna i Region Värmlands kollektivtrafiknämnd nästa vecka väntas klubba om att Sunne även i sommar ska få dynamisk kollektivtrafik.

2021 startade Region Värmland, Värmlandstrafik och bussoperatören Nobina ett pilotförsök med dynamisk kollektivtrafik i Säffle, X-linjen. Trafiken har varken fast tidtabell eller linjesträckning utan styrs helt på beställning av resenärerna mellan två valfria hållplatser och under den tid på dagen trafiken är igång.

X-linjen i Säffle blev snabbt en succé och permanentades 2022. Sommaren 2023 testade Värmlandstrafik och Nobina konceptet även i Sunne, då med en av X-linjebussarna från Säffle.

Under våren förra året återupptogs projektet med ett utökat trafikområde. Trafiken pågick till sensommaren 2024. Istället för att ha särskilda fordon som enbart körde på X-linjen meranvändes då fordon som vissa tider hade andra uppgifter.

– Resandeunderlaget har varit bra och de största resmålen har varit besöksmålen i Sunne kommun, konstaterar Värmlandstrafiks trafikdirektör Mattias Bergh.

– För kunderna är fördelarna många, bland annat kortare restider och en högre geografisk tillgänglighet eftersom det inte finns någon begränsning genom fysiska hållplatslägen.

I sommar ska trafiken köras med en buss under perioden 16 juni till 16 augusti. Trafiktiderna ska vara anpassade till besöksmålens öppettider. Det innebär att trafiken under tre dagar i veckan ska köras mellan klockan 10 och 19 och övriga dagar mellan klockan 10 och 23.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)