Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad omsättning och bättre lönsamhet för Scania

Scania ökade orderingången för bussar med femton procent i fjol. Foto: Scania.

Fordonsjätten Scania ökade både omsättning och lönsamhet kraftigt under 2024. Omsättningen ökade med sex procent till 216,1 miljarder kronor. Rörelseresultatet blev 30,4 miljarder jämfört med 26 miljarder år 2023. Rörelsemarginalen blev 14,1 procent mot 12,7 året innan. Scanias bussverksamhet uppvisade en fortsatt stark återhämtning under 2024, med en europeisk marknad som har återhämtat sig efter pandemin och en stark utveckling i Latinamerika.

Under året ökade orderingången för bussar med 15 procent till 6 087 (5 281) enheter, med en stark förbättring i alla regioner, konstaterar Scania i sin årsredovisning som presenterades på måndagsmorgonen.

Scanias bussleveranser ökade i fjol med 10,9 procent till 5 626 enheter från 5 075 enheter år 2023. Busstillverkningen uppgick i fjol till 5 975 enheter. Ännu är det långt kvar till toppåren i mitten av förra årtiondet. 2018 tillverkade Scania således 8 696 bussar och 2017 8 327 bussar.

Omsättningen i Scanias bussverksamhet ökade från 8 852 miljoner kronor år 2023 till 10 466 miljoner. Scania redovisar inte lönsamheten i bussverksamheten.

Latinamerika var den största marknaden för Scanias bussar – hälften av bussarna levererades förra året dit – 2 807 bussar. Största marknaderna var Brasilien, Mexiko och Colombia. Orderingången från Latinamerika ökade också påtagligt under förra året till 3 141 enheter.

Den europeiska marknaden tog i fjol emot 1 669 bussar med Spanien, Italien, Storbritannien, Sverige, Frankrike och Tyskland som största marknader., Asien 498 samt Afrika och Oceanien 652 bussar.

Scania slutförde under förr året också en rejäl omläggning av sin bussverksamhet. Den innebär att Scania fokuserar på att producera chassier, medan andra leverantörer står för karosserna.

– Den nya strategin har redan gett enastående resultat och befäster Scanias löfte om att vara en globalt betrodd partner för kompletta lösningar, heter det i företagets årsredovisning.

I Latinamerika startar Scania under andra halvåret i år lokal produktion av batteridrivna bussar.

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)