Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kvalitetsfrågor avgjorde skånsk bussupphandling

En av dagens stadsbussar i Eslöv. Foto: Wikimedia Commons/Barcaviktor25.

Det var en kvalitetsutvärdering som avgjorde Skånetrafikens upphandling av busstrafiken i Eslöv och Hörby på måndagen. Tre anbud kom in, ett av anbuden klarade inte upphandlingskraven och av de två återstående var det det högsta, inte lägsta, anbudspriset som vann.

Upphandlingen gällde dels stads- och regiontrafiken i Eslöv, dels SkåneExpressen i Hörby. Nio företag kom in med anbudsansökan: Bergkvara, Bivab, Connect Bus, Flexbuss Sverige, Keolis, Nobina, Transdev, VR Sverige samt Vy Buss.

Av dessa var det bara tre företag som lämnade in anbud: Bergkvara, Nobina samt Transdev.

Skånetrafiken bedömde att Transdevs anbud inte uppfyllde kraven när det gäller fordon. Därför uteslöts Transdev från den fortsatta utvärderingen.

Kvar fanns Bergkvara och Nobina. Bergkvara hade det lägsta anbudspriset, 117 213 680 kronor/år under avtalsperioden på åtta år med möjlighet till två års förlängning. Nobinas anbudspris var 118 237 932 kronor/år.

Anbuden utvärderades av Skånetrafiken enligt tre kvalitetskriterier, kundnöjdhet, punktlighet och utförd trafik samt trafiklösning. Skånetrafiken poängsatte företagens lösningar för de tre kriterierna. Beroende på hur många poäng ett företag fick i utvärderingen gjordes ett kvalitetsavdrag från företagets anbudspris.

Kvalitetsavdraget för Bergkvara blev 32 miljoner kronor och för Nobina fyra miljoner mer, 36 miljoner kronor. Det gjorde att Nobina fick det fördelaktigaste utvärderingspriset, 82 237 932 kronor. Detta trots att företagets anbudspris var högre än Bergkvaras. Bergkvaras utvärderingspris blev 85 213 680 kronor.

Det var alltså inte det lägsta anbudet som vann utan det som Skånetrafiken bedömde som det mest fördelaktiga.

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Lagen om offentlig upphandling är det väl ändå billigaste priset som gäller.
    Eller det gäller inte för Skånetrafiken?

    • För upphandling av kollektivtrafik är det lagen om upphandling inom försörjningssektorerna, tidigare förkortat LUF, som gäller. Det anbud som vinner ska enligt upphandlingsmyndigheten vara det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.

      Det kan vara antingen: 1.bästa förhållande mellan pris och kvalitet; 2.kostnad; 3.pris.

      Redan av upphandlingsdokumenten måste det klart framgå vilket av alternativen som gäller. Det vanliga i upphandling av kollektivtrafik är att anbuden bestäms enligt punkt 1.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)