
Linus Lakso (MP) vill se statlig medfinansiering till fordon i regional kollektivtrafik. Foto: Sveriges Riksdag.
Regionerna bör få statligt stöd tillinvesteringar i rullande materiel för regional kollektivtrafik. Det tidigare stödet till spårfordon, det vill säga järnväg, tunnelbana och spårväg bör utökas så att det också gäller busstrafik. Det föreslår MP:s riksdagsledamot Linus Lakso. Ett välkommet förslag, anser Sveriges Bussföretag. Men bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) säger nej.
Just nu arbetar Trafikverket på regeringens uppdrag med att ta fram en ny, nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026 – 2027. I det ingår att ta fram nya länsplaner, bland annat för anläggningar för kollektivtrafik. Där har regionerna ett stort ansvar.
Tidigare har det funnits en möjlighet för regionerna att få statliga pengar för att investera i rullande materiel för regional kollektivtrafik som går på spår. Men nu får man inget stöd för nya beslut om rullande materiel.
Det vill Linus Lakso ändra på.
– För att underlätta för regionerna att investera i rullande materiel och öka utbudet av kapacitetsstark kollektivtrafik bör det även i framtiden vara möjligt med statlig medfinansiering, skriver Linus Lakso till infrastrukturministern.
– Dessutom bör möjligheterna utvidgas så att de också gäller bussar i linjetrafik. Det skulle göra det möjligt för regionerna att investera i valfri kapacitetsstark kollektivtrafik, oberoende av fordonsslag, framhåller Linus Lakso.
Från bussbranschens sida ser man positivt på förslaget.
– Ett välkommet förslag. Det skulle kunna vara ett utmärkt stöd för att införa BRT (Bus Rapid Transit) i Sverige. Att öppna för statlig medfinansiering också till rullande material i kollektivtrafiken, såsom bussar, skulle underlätta arbetet med att bygga attraktiv och kapacitetsstark busstrafik, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag om MP:s initiativ.
Men infrastrukturminister Andreas Carlson ställer sig kallsinnig.
– Ansvaret för den regionala kollektivtrafiken är ett regionalt ansvar. Att generellt tillåta statlig medfinansiering till rullande materiel kulle vara en betydande utökning av det statliga åtagandet. Dessutom kan det stöta på patrull hos EU, skriver Andreas Carlson i sitt svar på onsdagen.





Artiklar(RSS)
Lämna ett svar