Nobina Sverige har vunnit Skånetrafikens upphandling av den kommande regionbusstrafiken mellan Malmö och Lund. Trafikstarten är planerad till den 13 december 2026. Avtalets längd är åtta år med möjlighet till förlängning av maximalt två år. Trafiken omfattar fem linjer och 57 bussar. Nobina var ensamt om att lägga bud på trafiken.
Busslinjernana mellan Malmö och Lund erbjuder direktresor utan byte till tåg mellan kunskapsstråket i Lund och områdena i Malmö mellan Värnhem och Södervärn. Linjerna är inte beroende av annan trafik.
Avtalet för regionbusstrafiken Malmö–Lund omfattar idag linjerna 130, 131, 169, 170 och 171. Antalet resor per år uppgår till cirka 4 700 000. Avtalet omfattar cirka 3 600 000 tidtabellskilometer, cirka 110 000 tidtabellstimmar och 57 dimensionerande bussar.
Kostnaden för Skånetrafiken uppgår till cirka 136,1 miljoner kronor per år.
Sammanlagt sju bussföretag kom in till Skånetrafiken med anbudsansökan, men Nobina var det enda av de sju som lämnade anbud på trafiken. De övriga företag som var intresserade, men som avstod från att lämna anbud var Bergkvara, Connect Bus, Keolis, Transdev, VR Sverige och By Buss.
Nobinas anbudspris var 146 073 678 kronor per år. Från anbudspriset gjorde Skånetrafiken ett prisavdrag på 34 miljoner efter en kvalitetsutvärdering. Därmed blev det slutliga utvärderingspriset 112 073 679 kronor/år.
I trafikavtalet höjer Skånetrafiken kraven på kundnöjdhet från dagens 8,4 till 8,5på en tiogradig skala. Punktligheten ska öka från 73 procent till 85 procent. Leveranssäkerheten ska fortsatt ligga kvar på 99 procent av alla avgångar.
– Det känns fantastiskt roligt för oss på Nobina att fortsätta växa i Skåne. I och med att vi får förtroendet att köra även den här trafiken så fortsätter och utökas vår goda samverkan med Skånetrafiken, säger Martin Pagrotsky, vd för Nobina Sverige.
– Tillsammans med Skånetrafiken,Malmö stad och Lunds kommun hoppas vi nu kunna öka resandet ytterligare.
Lämna ett svar