
Den portugisiska busstillverkaren Caetano lanserar en ny generation utsläppsfria stadsbussar. Bild: Caetano.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Portugisisk nykomling i kinesiskt samarbete; Yutong fortsatt störst i Kina; Vietnamesisk elbussatsning i Europa.
Portugal: Den portugisiska busstillverkaren CaetanoBus lanserar en ny generation stadsbussar som kan fås både i batterielektrisk och bränslecellsdriven version. Lanseringen äger rum på UITP-mässan i Hamburg nästa vecka.
Caetanos nya bussgeneration kommer att finnas i tre längder: 8,5, 12 och 18 meter. Ledbussen kommer också att tillverkas i en särskild BRT-version som även har dörrar på höger sida.
I den nya bussgenerationen använder Caetano både komponenter och teknik från den stora kinesiska spårfordons- och busstillverkaren CRRC.
CRRC finns även på den svenska marknaden fast under varumärket YES-EU. Connect Bus har köpt 29 bussar till sin trafik i Östergötland.
Caetanos nya bussgeneration är utrustade med LFP-batterier (litiumjärnfosfatbatterier) från CATL med upp till 465 kWh för 12-metersmodellerna, upp till 700 kWh för 18-metersmodellerna och upp till 266 kWh för 8,5-metersversionen. Batterierna har enligt Caetano hög energitäthet och en livslängd på över 4 000 laddningscykler med endast en minimal försämring över tid.
Vätgasversionen har bränsleceller på 70 kW från Toyota som är delägare i Caetano.
Kina: Yutong är fortsatt den största elbhusstillverkaren i Kina.
Under maj levererade Yutong 858 batterielektriska och bränslecellsdrivna bussar på minst sex meters längd. Det gav Yutong en marknadsandel på 27,2 procent av elbussarna i Kina.
På andra plats placerade sig BYD, på tredje Zhongtong, på fjärde Geely och på femte Foton.
Totalt sålde 23 kinesiska busstillverkare under månaden 3 150 elbussar. Det är 10,7 procent fler än samma månad förra året, allt enligt siffror från Chinabuses.
De sammanlagda siffrorna för årets första fem månader framgår av tabellen ovan.
Vietnam/Belgien: Allt fler busstillverkare kastar sig in i slaget om den europeiska bussmarknaden. På Busworld i Bryssel i höst kommer den vietnamesiska fordonstillverkaren VinFast att lansera en ny, batterielektrisk 12-metersbuss med sikte på en marknadsintroduktion i fem europeiska länder nästa år. Företaget har också en eldriven midibuss på gång.
VinFast ingår i VinGroup som bildades 1993. Företaget uppger för vår tyska kollega Omnibus News, att man i samband med etableringen i Europa också kommer att ha ett antal servicecenters.
Lämna ett svar