Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Den portugisiska busstillverkaren Caetano lanserar en ny generation utsläppsfria stadsbussar. Bild: Caetano.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Portugisisk nykomling i kinesiskt samarbete; Yutong fortsatt störst i Kina; Vietnamesisk elbussatsning i Europa.

Portugal: Den portugisiska busstillverkaren CaetanoBus lanserar en ny generation stadsbussar som kan fås både i batterielektrisk och bränslecellsdriven version. Lanseringen äger rum på UITP-mässan i Hamburg nästa vecka.

Ledbussen kommer också att finnas i en BRT-plattform med dörrar även på höger sida. Bild: Caetano.

Caetanos nya bussgeneration kommer att finnas i tre längder: 8,5, 12 och 18 meter. Ledbussen kommer också att tillverkas i en särskild BRT-version som även har dörrar på höger sida.

I den nya bussgenerationen använder Caetano både komponenter och teknik från den stora kinesiska spårfordons- och busstillverkaren CRRC.

CRRC finns även på den svenska marknaden fast under varumärket YES-EU. Connect Bus har köpt 29 bussar till sin trafik i Östergötland.

Caetanos nya bussgeneration är utrustade med LFP-batterier (litiumjärnfosfatbatterier) från CATL med upp till 465 kWh för 12-metersmodellerna, upp till 700 kWh för 18-metersmodellerna och upp till 266 kWh för 8,5-metersversionen. Batterierna har enligt Caetano hög energitäthet och en livslängd på över 4 000 laddningscykler med endast en minimal försämring över tid.

Vätgasversionen har bränsleceller på 70 kW från Toyota som är delägare i Caetano.

Kina: Yutong är fortsatt den största elbhusstillverkaren i Kina.

Under maj levererade Yutong 858 batterielektriska och bränslecellsdrivna bussar på minst sex meters längd. Det gav Yutong en marknadsandel på 27,2 procent av elbussarna i Kina.

De fem största kinesiska elbusstillverkarna under januari – maj i år.

På andra plats placerade sig BYD, på tredje Zhongtong, på fjärde Geely och på femte Foton.

Totalt sålde 23 kinesiska busstillverkare under månaden 3 150 elbussar. Det är 10,7 procent fler än samma månad förra året, allt enligt siffror från Chinabuses.

De sammanlagda siffrorna för årets första fem månader framgår av tabellen ovan.

Ännu en aktör på den europeiska elbussmarknaden: vietnamesiska VinFast. Foto: VinFast.

Vietnam/Belgien: Allt fler busstillverkare kastar sig in i slaget om den europeiska bussmarknaden. På Busworld i Bryssel i höst kommer den vietnamesiska fordonstillverkaren VinFast att lansera en ny, batterielektrisk 12-metersbuss med sikte på en marknadsintroduktion i fem europeiska länder nästa år. Företaget har också en eldriven midibuss på gång.

VinFast ingår i VinGroup som bildades 1993. Företaget uppger för vår tyska kollega Omnibus News, att man i samband med etableringen i Europa också kommer att ha ett antal servicecenters.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)