
När SL i fjol drog ner busstrafiken i Stockholms innerstad övergav många resenärer bussarna. De blir svåra att vinna tillbaka, konstaterar SL. Foto: Ulo Maasing.
SL, som svarar för kollektivtrafiken i Storstockholm, räknar inte med att vinna tillbaka de resenärer man har förlorat efter pandemin. Ett ökat resande kommer bara att följa befolkningsökningen i regionen – och den har bromsat in. De nedskärningar i trafiken som SL har genomfört har dessutom fått en del Stockholmare att överge kollektivtrafiken. En allt större del av SL-trafiken måste de närmaste åren betalas av Stockholmarna via skattsedeln samtidigt som biljettpriserna behöver höjas. Det framgår av det budgetunderlag som SL lägger på politikernas bord på tisdagen.
Nästa år kalkylerar SL med ett resande som ligger på 85,4 procent av resandet 2019. 2027 och 2028 väntas nivån nå 86 procent av det som gällde 2019.
Någon återgång till hur det var innan pandemin tror inte SL på, i alla fall inte utan stora insatser från SL:s sida. Den ökning av resandet som sker i framtiden kommer att gå i takt med hur befolkningen i regionen ökar. Och det är en ökning som går mycket långsammare än förr. Läget blir inte bättre av de låga bensinpriserna som gör det billigare att köra bil.
Resandet minskade
SL själv har i praktiken bidragit till att färre reser med kollektivtrafiken genom de neddragningar av busstrafiken som MP, S och V beslutade om i fjol. I slutet av augusti förra året gjorde SL kraftiga nedskärningar av busstrafiken i Stockholms innerstad. I princip försvann var sjätte buss.
Resultatet blev att trängseln ökade och många resenärer övergav busstrafiken. Efter nedskärningarna har antalet påstigande på innerstadsbussarna minskat med mer än tio procent. Enligt siffror från SL som Bussmagasinet har tagit del av steg 834 000 personer på innerstadsbussarna under de fyra första månaderna i fjol. I år var siffran 743 000.
Även totalt minskade resandet med SL under årets första fyra månader. Mätt i antal påstigande en gjordes det en normal vardag 2 511 000 resor med SL. Det är 83 procent av resandet 2019 och en procent lägre än samma tid i fjol. Resorna med tunnelbana och lokalbana ökade jämfört med
samma period föregående år, medan buss- och pendeltågsresorna minskade.
– Att återta resenärer som ändrat sina vanor till förmån för
andra färdsätt tar tid, konstaterar vikarierande SL-chefen Erik Norling i budgetunderlaget.
De mindre förbättringar av trafiken som SL har gjort sedan neddragningarna har inte gett effekt – i alla fall inte så att resenärer har återvänt till kollektivtrafiken.
Av budgetunderlaget framgår det också att de ekonomiskt tuffa tiderna för SL inte är förbi. Under de närmaste åren kommer SL inte att kunna leva upp till det resultatkrav som regionfullmäktige har beslutat. Nästa år räknar SL-chefen med att missa politikernas resultatkrav med en halv miljard, de kommande åren med ännu mer – 2028 missar man resultatkravet med nästan en miljard.
Mer skattepengar
Även om politikerna ännu inte har tagit ställning till höjda biljettpriser i framtiden räknar SL med att det kommer. Men de kommer inte att räcka för att hålla trafiken igång.
Därför måste skattebetalarna skjuta till allt mer pengar till SL eftersom den så kallade självfinansieringsgraden minskar. Det innebär att en allt mindre del av SL:s intäkter kommer biljettförsäljning, reklam med mera. Istället får en allt större del av SL-trafiken betalas via skatten.
2019 stod skattebetalarna för 44 procent av SL:s intäkter, i år är det 50 procent och framöver kommer andelen att öka ytterligare.
– För att undvika kraftiga neddragningar i verksamheten behövs högre anslag, skriver SL.
I år får SL 3,3 procent mer i anslag än i fjol, men nästa år behöver ökningen av anslaget från regionen öka med 6,7 procent och de kommande två åren med 4,5 respektive 5 procent. I reda pengar handlar det om att skattebetalarna ska skjuta till 471 – 508 miljoner mer varje år.
– Under 2026 behöver en förbättrad trafik bli centralt iarbetet med att vinna tillbaka resenärer och stärka kollektivtrafikens attraktivitet, både på kort och lång sikt. Då kan inte nya nerskärningar användas för att klara ekonomin, framhåller SL.
Ganska mycket som har förändrats sen 2019 och efter pandemin. Under pandemin började många jobba hemifrån och en del kanske fortsätter med det ännu. Möten som förr gjordes på plats,där kom tekniska lösningar och det görs via datalänk nu.
Mycket utav handel görs över nätet med hemleverans även dina matinköp görs på samma sätt. Lägger man till att elbils försäljning ökat även el cyklar och el skoters har ökat. Vi har även företag som hyr ut skoters i de större städerna många med någon form av månadskort. Just elskotern gör att de korta centala förflyttningar kanske lockar mer än att vänta på bussen plus att du slipper gå.
Kanske det kan vara en förklaring till resetappet.
Pandemin hjälpte till att visa medborgarna i Stockholm att SL inte har monopolet på vardagliga persontransporter i Stockholm. Att sällt tugga i sig prishöjningar i form av x antal chipspåsar och neddragningar av trafik är över. Att betala 43 + 43 kr dvs nästan en 100 lapp för att komma till jobbet är inte lika självklart för alla. Det har även Sls prissättning hjälpt oss att förstå. Att åka från Nynäshamn till Norrtälje är självklart extremt billigt för 43kr enkel. Men de korta resorna under en mil är mer tveksamma. Att ytterligare höja priserna kommer antagligen att minska resandet ytterligare. Till slut är det bara de som måste resa med sl som är kvar. Det är ofta de mer utsatta i samhället. Utvecklingen går åt fel håll där. Sänk priserna rejält så kommer återkommande kunder tillbaka. Sl behöver ändra och anpassa sin verksamhet, och då framförallt sin administration. Vem går till en resturang som höjt priserna och sänkt kvaliteten?