
ZF har nu levererat sin elektriska drivlina CeTrax i mer än 10 000 exemplar, som här till en stadsbuss i Sydkorea. Foto: ZF.
Tyska ZF, välkänt för sina drivlinor och växellådor till alla typer av fordon, har nu levererat fler än 10 000 exemplar av sin CeTrax som lanserades 2019 efter att först ha presenterats på Busworld två år tidigare. Det är en elekrisk drivlina för eldrivna stadsbussar och specialfordon som exempelvis bogsertraktorer på flygplatser.
Tillverkningen sker vid ZF:s fabrik i Friedrichshafen i södra Tyskland och produktionen är nu uppe i flera tusen exemplar om året. CeTrax har en elektrisk centralmotor med en kontinerlig effekt på 175 kWm och kan användas inte bara i nya elbussar utan även vid konvertering av dieselbussar till eldrift. CeTrax passar såväl batterielektriska bussar som bränslecellsbussar.
Nästa generation, CeTrax 2, är nu under utveckling och kommer att lanseras i mitten av nästa år. Den kommer enligt ZF att integrera nya komponenter och erbjuda effektivitet på systemnivå, vilket ska ge prestandaförbättringar för bussar och tunga kommersiella fordon upp till 44 ton.
Lämna ett svar