Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MAN:s busschef: Bränsleceller inget för oss – elektrisk Neoplan kommer

Bussmagasinet intervjuar Barbaros Oktay, chef för bussverksamheten vid MAN. Foto: Ulo Maasing.

Vår linje ligger fast – det är batterielektriskt som gäller. MAN kommer inte att introducera bränslecellsdrivna bussar. Det säger Barbaros Oktay, chef för bussverksamheten vid MAN Truck & Bus till Bussmagasinet. Han avslöjar där att en batteridriven turistbuss från Neoplan kommer och diskuterar också frågor om batteriutveckling och social hållbarhet.

För ett par månader sedan presenterade busstillverkaren MAN vid en pressvisning för ledande europeiska fackmedia prototypen till sin batteridrivna långfärdsbuss Lion´s Coach E som ska lanseras på Busworld i Bryssel. Kommer MAN att introducera fler versioner av en batteridriven Lion´s Coach?

– Det finns flera marknadssegment när det gäller turist- och långfärdsbussar.Den plattform vi introducerar först är en 14-metersbuss. Den version och den räckvidd vi lanserar först bygger på en omfattande marknadsanalys och plattformen täcker in drygt 75 procent av de behov som finnas på marknaden. När produkten väl är etablerad på marknaden är vi redo att utöka produktionen med fler versioner.

Kommer även Neoplan med batteridrivna bussar?

– Ja, definitivt. Vi kommer också att lansera en eldriven dubbeldäckare från Neoplan men jag kan idag inte avslöja när.

Vilken blir prislappen för era eldrivna turistbussar?

– Jag kan inte nu ge någon uppgift om hur mycket de kommer att kosta. Priset är ännu inte fastställt. Men investeringskostnaden för bussföretagen blir naturligtvis högre än för dieselbussar, så som fallet är med våra eldrivna stadsbussar. Samtidigt är driftskostnaderna betydligt lägre.

I början av sommaren presentereade MAN en prototyp till sin eldrivna turistbuss Lion´s Coach E. Lanseringen sker på Busworld i Bryssel i oktober. Foto: Ulo Maasing.

Hur kommer ni att täcka in de omkring 25 procent av marknaden som den nya, batteridrivna Lion´s City E inte är tänkt för, exempelvis mycket långväga trafik?

– Vi kommer också att introducera en euro 7-version av Lion´s Coach. Men vi räknar samtidigt med en fortsatt batteriutveckling. Minns bara när mobiltelefonerna kom – de första batterierna var väldigt stora, tunga och hade korta drifttider. De tidiga mobiltelefonerna hade också starkt begränsad funktionalitet. Nu kan man göra väldigt mycket mer med sin mobil. Funktionaliteten är enormt mycket större, batterierna mycket mindre.

– Vi ser en liknande utveckling när det gäller batterier till elbussar. Nu introducerar vi nästa batterigeneration, och den nästnästa är redan under utveckling med en ännu högre energitäthet och längre räckvidd för bussarna. Nästa batterigeneration kommer 2026. Från och med nu kan vi förvänta oss en ny batterigeneration vart tredje eller vart fjärde år. Vi kommer att kommer att kunna ge mycket mer information på Busworld i Bryssel i oktober.

Bränslecellsbussar
Den nya batterigeneration som MAN introducerar nästa år presenterades tidigare i sommar på UITP:s stora mässa i Hamburg. Batterierna är effektivare, kompaktare och har en högre energitäthet än den nuvarande generationen. I framtiden kommer MAN också att tillverka sina elbussbatterier i sin nya batterifabrik i Nürnberg som invigdes tidigare i sommar. Hela drivlinan i företagets elbussar kommer därmed från MAN. Kommer ni också att i framtiden erbjuda vätgasdrivna bränslecellsbussar?

– Nej. MAN kommer inte att erbjuda bränslecellsdrivna bussar. Vi reserverar tekniken för lastbilar. Det bestämde vi redan för fem – sex år sedan efter att ha analyserat bränslecellstekniken med utgångspunkt från totalkostnaderna (TOC, Total Cost of Ownership) för våra kunder för att äga och köra bränslecellsbussar. Det finns naturligtvis begränsade marknadsnischer för bränslecellsbussar och man kan alltid hitta kunder för dessa. Men vi vänder oss till en volymmarknad.

– En bränslecellsbuss är ju en elbuss med en bränslecell där vätgas omvandlas till el. Tekniken är mycket komplicerad och dyr, kilometerkostnaderna för våra kunder skulle bli väldigt höga och tekniken är inte heller energieffektiv. Därför investerar vi inte i bränslecellsdrift.

Konkurrens
Hur ser ni på konkurrensen från Kina och andra asiatisks länder – på Busworld kommer ju exempelvis vietnamesiska Vinfast att göra sin Europadebut.

– Konkurrens gynnar kunderna. Är vi rädda för konkurrensen? Nej, vi gillar konkurrens, det finns i vårt DNA. Men vi tar konkurrenterna på allvar och underskattar dem inte. Samtidigt har vi stora fördelar, exempelvis ett stort servicenät över hela Europa. Vi har funnits på marknaden i många årtionden så våra kunder vet vad vi står för.

Några trafikhuvudmän i exempelvis Sverige ställer sociala hållbarhetskrav på de bussar som deras entreprenörer använder. Hur ser ni på sådana krav?

– Vi är ett tyskt företag som arbetar under europeisk och tysk lagstiftning, även när det gäller trygghet och säkerhet för våra medarbetare, men också när det gäller leveranskedjorna och våra underleverantörer. Vi gör regelbundna revisioner för att försäkra oss om att allt sköts korrekt.

–Att svenska huvudmän ställer sociala hållbarhetskrav gläder oss. Vi är mycket transparenta gentemot våra kunder och myndigheterna. Som ett europeiskt företag vill vi ha det så. Det är en del av våra gemensamma värderingar i Europa som vi måste skydda. Men att regelbundet följa upp leveranskedjorna innebär naturligtvis en kostnad. Den kostnaden har inte företag som inte gör det. Det ger dem en möjlighet att sälja sina produkter till ett lägre pris och att få en konkurrensfördel.

Sverige har länge varit en stark marknad för MAN, inte minst sedan stadsbussen Lion´s City introducerades som elbuss. Hur ser Du på det?

– Det stämmer. Vi har en mycket bra partner och återförsäljare i Svenska Neoplan. Det är ett företag som är väl förankrat i branschen och som har ett gott renommé. Utan en sådan partner hade det varit svårt att lyckas så bra.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

4 kommentarer »

  1. Lägga alla ägg i samma korg, ett klassiskt misstag? Vem vet vad ett bussbatteri kostar i framtiden? Kina kanske går i krig med Taiwan och Europa kanske då gör mot Kina som mot Ryssland, vägrar köpa deras varor? Och hur många batteritillverkare och jordartsmetaller finns det då att välja på?
    Om krisen kommer kanske det vore bra med bussar som går att köra, på vilket bränsle som helst?

  2. Du missade att man också lanserar euro7 bussar?

  3. Euro7 bussar fungerar i den bästa av världar. Men troligen inte om kriget kommer till ännu fler ställen än idag.
    1944 var det krig i Europa och bussarna i Stockholm fick ingen bensin. De eldade med ved och det kallades Gengas. Skulle det fungera även imorgon?
    Har någon ens tänkt tanken på hur bussarna ska rulla i framtiden om Kina går ut i krig? Eller om Suezkanalen stänger igen? Eller om tullarna går upp i 200%? Eller pandemier och andra kriser drabbar oss återigen? Vad är alternativet när fina ord inte längre duger till att ha en fungerande kollektivtrafik. Tja, vi kan som vanligt stoppa huvudet i sanden och säga det är helt osannolikt att något ont ska hända just oss.
    Förbered för det värsta och först då kan framtiden bli säker?

  4. Så ditt förslag är att MAN borde lansera bussar förberedda för gengas?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)