
Bussförarna har en pressad arbetsdag med många stressfaktorer, enligt en ny forskningsrapport. Foto: Ulo Maasing.
Pressade arbetsdagar, brist på toaletter längs linjerna och kompetens som inte tas tillvara. Det är något av det som skånska bussförare möter i sin yrkesvardag, konstaterar en ny forskningsrapport från VTI samt K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektiv mobilitet: ”Ohållbar kollektivtrafik? Yrkesvardagen för bussförare som kör åt Skånetrafiken.” Forskaren Chiara Vitrano som har lett forskningsprojektet framhåller att en bättre arbetsmiljö kan bidra till att minska förarbristen.
Rapporten bygger på intervjuer och enkäter bland bussförare i Skåne som kör region- eller stadsbuss hos de trafikföretag som kör på uppdrag av Skånetrafiken. Initiativet till undersökningen kommer från kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.
– Ambitionen har varit att förmedla hur vardagen på gott och på ont ser ut för olika bussförare samt att fånga förarnas egna tankar om hur den skulle kunna förbättras. Bakgrunden är signaler om att många bussförare känner sig stressade samtidigt som det är relativt ont om tidigare forskning kring förarnas vardag, säger Karin Winter, forskare på K2.
Pressade förare
Den bild av förarnas yrkesvardag som kommer fram i rapporten visar på att de har en pressad tillvaro med flera olika och samverkande stressmoment.
Ett sådant moment är enligt rapporten att punktligheten i trafiken mäts i realtid av den utrustning som finns i bussarna. Förseningar kan leda till att bussföretagen tvingas betala viten till Skånetrafiken. Därför håller bussföretagen koll på data för enskilda förare. För den enskilde bussföraren innebär det att man har press på sig att följa tidtabellen så precist som det bara går.
Enligt rapporten skapar detta ett dilemma för förarna. Ska de göra vad de anser är ett bra jobb med säker körning och se till att alla kommer ombord ordentligt? Eller ska de hålla tidtabellen? Som ett annat stressmoment pekar rapporten på att bussen inte får komma med mer än en minuts felmarginal till ändhållplats.
– Det finns en irritation kring att körningen lätt blir ryckig och därmed obekväm för resenärerna när man ska följa tidtabellen slaviskt. Det kan bli svårare att anpassa sig till trafikrytmen och ibland innebär det att man kan tvingas köra sämre och mindre säkert än vad man egentligen önskar. Här finns en stress som inte bara handlar om att ”komma i tid” utan som också står i konflikt med den resa och service man vill erbjuda och i förlängningen ens skicklighet som bussförare, skriver forskarna i den 40-sidiga rapporten.
Toaletter
Förarna stressas också av att resenärer blir otåliga, irriterade och i vissa fall aggressiva om bussen utan synbar orsak står stilla eller kryper fram. En del förare upplever det som mycket provocerande och frustrerande med resenärer som inte visar eller blippar sin biljett.
En annan stor stressfaktor är enligt rapporten att förarna tvingas vänja sig vid dålig tillgång till toaletter. På flera ställen där förarna har paus saknas toaletter. De kan också vara låsta eller trasiga eller mycket smutsiga.
– Det brister även i det allra mest basala som att säkerställa att bussförarna har tillgång till toaletter – en del beskriver hur de får kissa i buskar och att de medvetet skär ner på vätskeintag när de är på jobbet. Detta är en mycket välkänd problematik i branschen och det sänder förstås en signal till förarna när situationen tillåts kvarstå år ut och in, säger forskaren Karin Winter.
Många förare tycker att deras arbetsgivare inte fullt ut förstår eller tar problem med stress, tidspress och resenärer på allvar. En hel del av de förare som forskarna har talat med har en lång yrkeserfarenhet men anser att yrkesrollen har förändrats, från ett yrke att vara stolt över till ett lågstatusjobb.

En del bussförare vill ha bort systemet med upphandlad kollektivtrafik, andra vill att förarna ska få ett större inflytandes över upphandlingsprocessen. Foto: Ulo Maasing.
Upphandlingar
Flera av bussförarna framhåller att yrkeslivet ofta leder till stor trötthet, fysiska besvär, bland annat ryggbesvär och smärtor i axlar, handleder och nacke.Jobbet påverkar deras mående och påverkar deras liv i stort.
Den stressande arbetsmiljön får i sin tur oönskade konsekvenser för resenärerna: en trött och stressad bussförare har svårt att ha ”ett glatt humör” och vara på topp vad gäller trafiksäkerheten, menar forskarna, som frågar sig hur hållbar kollektivtrafiken är ur ett förarperspektiv.
Rapporten föreslår ett antal förbättringar. Många bussförare anser att systemet med upphandlad busstrafik är en huvudorsak till deras dåliga arbetsmiljö. En del förre vill att upphandlingarna ska slopas medan andra vill att bussförarna ska ha ett större inflytande över upphandlingsprocessen. Återkommande förslag är förkortad ramtid, bättre lön och förmåner liksom större möjligheter att påverka vilken tid på dygnet man arbetar eller om man ska ha delade arbetspass. Rapporten presenterar en lång lista på vilka förbättringar förarna vill se.
Bussföretagen efterlyser i sin tur tätare och smidigare samverkan med Skånetrafiken. Ett exempel på varför ett sådant samarbete är toalettfrågan som inget enskilt bussföretag kan ta ansvar för. Man föreslår också att Skånetrafiken besöker bussdepåerna för att lyssna på förarna.
Här kan du ladda ner rapporten.
Rapportens slutsatser förvånar väl ingen som varit verksam ett tag. Dvs. alla förare (sannolikt oavsett var i landet) som kört mer än en månad typ hade kunnat berätta samma sak som undersökningen nu kom fram till.
Håller med föregående. Dessutom är det företag som ger en liten bonus om man är duktig att just passa tiden och köra ekonomiskt. Vad leder det till ?? Detta ämnet har diskuterats i väldigt många år och lett till vad??
Instämmer!
Det är privatiseringens baksida, det var då allt började.
Varit med sedan sjuttiotalet så jag har sett nerförsbacken.
Varför ska svenska skattepengar gå till utländska företag som är delvis statliga?
Förarbristen beror på dålig arbetsmiljö inget annat.
Det intressanta i sammanhanget av arbetsmiljön är, att det åstadkommer man i topp förhandlingar inom ramen för avtalet.
Finns det någon vettig människa som tror att jag kan vara koncentrerad min trettonde timme på jobbet? Ändå, så snackar alla samverkan de parter så mycket om säkerhet.
Till Anna Grönlund och Andreas Schönström.
Jag bjuder in er till en heldag att åka med och se verkligheten med de beslut som ni tar.
Långa ramtider. Många och korta pauser. 3 min vändnings tid där du inte får komma för tidigt. Obefintligt med toaletter med rinnande vatten.
Vägarbete och passagerare som vägrar betala
Passagerare som behöver mer hjälp än vad tiden tillåter mm
Och ni undrar varför det saknas förare.
Våra barn ser hur slitna vi är och vår usla lön och tar tidigt beslut om att inte följa i våra fotspår
Det är nog inte troligt att de du bjöd in kommer. De är ju byråkrater och begriper egentligen inte så mycket om vägtrafik.
Det är inte svårt att rekrytera nya förare med fri utbildning, lön under utbildningen. Det svåra är att behålla dess förare som slutar strax efter de börjat.
Rigtig mange søger jobb i Danmark. Her har vi reel 37 timers arbejdsuge. 185 DKK i timen som startløn (29600 DKK i månede ) plus tillæg, 13% pensionsordning
Mvh John. Busførere under seneste 16 år