Busstillverkaren Solaris har fått ännu en stor order från Nordens största bussföretag, Nobina. Ordern omfattar 180 Solaris Urbino elbussar för trafik i Malmö. Bussarna ska levereras under 2026 och 2027. Ordern är en av de största som Solaris någonsin har fått i Sverige.
Nobina har beställt tre versioner av Solaris Urbino electric: 12, 15 och 24 meter långa. Bussarna ska sättas in i såväl stads- som förortstrafik i Malmö. De dubbelledade 24-metersbussarna är avsedda för MalmöExpressen.
Närmare bestämt omfattar ordern 78 Solaris Urbino 18 electric ledbussar med en batterikapacitet på 600 kWh, 36 Urbino 24 electric dubbelledade bussar med 700 kWh batterikapacitet, 65 Urbino 15 LE eldrivna lågentrébussar med 500 kWh batteripaket och en Solaris 12 electric med batterikapacitet på 400 kWh.
Sedan tidigare har Solaris en stark ställning i Skåne, bland annat genom leveranser av trådbussar till Landskrona och 15- och 18-meters elbussar. Malmö är också en av få städer i Europa som har dubbelledade 24-metersbussar i stadstrafiken.

Solaris har nyligen också levererat 55 eldrivna regionbussar till Nobina i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.
Solaris har också ett flerårigt samarbete med Nobina och har bland annat levererat 55 elbussar till regiontrafik i Stockholm och 28 bussar till Nobina Skåne. I början av det här året beställde Nobina dessutom 88 eldrivna lågentrébussar Urbino 15 LE.
– Vi är stolta över att fortsätta vårt samarbete med Nobina och är glada att kunna stödja nästa steg i elektrifieringen av busstrafiken i Malmö. Staden är nu nästan helt redo för ett fullelektriskt kollektivtrafiksystem, säger Sverre Skaar, vd för Solaris Sverige AB.
Kan det ni skriver verkligen stämma? Bara en enda Solaris Urbino 12 Electric?
Ja, det stämmer.
Är det dessa som ska ersätta Mercedes-bussarna och Van-Hool på linje 5?
24m bussarna bör både vara ersättning för de äldsta MEX som går på linje 5 och 8 samt till nya MEX 4.
Jag kan rekomendera förarna till denna buss att börja träna upp rygg, axlar och underarmarna samt införskaffa handskar. Bussarna är tunga i styrningen trotts servo och kräver dessutom omfattande vridande på ratten jämfört med MAN, rattarna är dessutom stenhårda, likt en stålring doppad i plast.