Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klassisk stombusslinje i Göteborg försvinner

Göteborgs första stómbusslinje, linje 16, försvinner i december. Linjen är den enda i Sverige som trafikeras med 21 meter långa Mercedes-Benz CapaCity. Foto: Ulo Maasing.

Den klassiska stombusslinjen 16 i Göteborg försvinner i december, trots protester från många resenärer. Linjen startade i januari 2003 och var då Göteborgs första stombusslinje. Den blev snabbt stadens största busslinje, räknat i antal resenärer. Senare har den följts av fler stombusslinjer. Men nu har Västtrafiks styrelse beslutat att avveckla linjen som trafikerar sträckan Västra Eriksberg – centrala Göteborg – Högsbohöjd.

Anledningen till att linjen läggs ner är att spårvagnarna den 14 december börjar rulla på Göteborgs nya spårväg till Lindholmen. Eftersom bussar och spårvagnar av framkomlighetsskäl inte kan köras parallellt i centrum ersätts linje 16 med nya busslinjer på sträckorna utanför spårvägen.

När planerna på en avveckling av linjen blev kända protesterade många boende på Norra Älvstranden eftersom de skulle mista sin direkttrafik till centrum. Det fick Västtrafik att justera sina tidigare planer och nu satsas tio miljoner extra per år på en ny busstrafik som kompletterar spårvägen. Det gör att många även i fortsättningen får en direkt busstrafik till centrum, medan andra får göra ett byte.

Linje 16 trafikerades från start med 24 meter långa, dubbelledade Volvobussar. Foto: Ulo Maasing.

De kapacitetsstarka bussar som idag kör på linje 16 flyttas istället till en annan av Göteborgs stomlinjer, linje 18.

Linje 16 var länge unik i Sverige genom att den trafikerades med 24 meter långa, dubbelledade Volvobussar, långt innan Malmö fick sina dubbelledbussar.

När Transdev 2020 förnyade sin bussflotta i Göteborg ersattes Volvobussarna med nya Mercedes-Benz CapaCity L på 21 meter. Linjen är alltjämt den enda i Sverige som trafikeras med busstypen.

En av de dubbelledade Volvobussarna skänktes av Transdev till spårvägssällskapet Ringlinjen i Göteborg och finns därför bevarad.

Våra kollegor på norska Bussmagasinet, Magne Håheim och Tom Terjesen, provkörde för nästan fem år sedan dubbelledbussen Volvo 7500 i Göteborg, innan den definitivt försvann från stadens gator. Kolla deras video här:

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)