
Vy Buss tar våren 2027 över stadstrafiken i Borås som idag körs ava Nobina. Foto: Eddie Löthman/Västtrafik.
Vy Buss tar i april 2027 över stadstrafiken i Borås från Nobina efter den upphandling som Västtrafik nu har genomfört. Hela bussflottan elektrifieras, och Västtrafik har i det nya trafikavtalet också skrivit in flera förbättringar för bussförarna.
Stadstrafiken i Borås omfattar cirka 70 elbussar. Flottan består av ledbussar, normalbussar och boggibussar, samtliga bussar blir helt nya elbussar från trafikstart.
Det nya trafikavtalet innebär också bättre komfort för resenärerna, likaså fler sittplatser. Flera linjer får bussar ed dubbla rullstolsplatser och mer flexibla ytor.
Flera linjer justeras. Bland annat ersätts dagens linje 31 av linje 10 som förlängs till S:t Sigfrid och Gässlösa. Linje 10 knyter ihop Knalleland med Allégatan, Södra torget och Resecentrum. Linje 5 får delvis ny sträckning och linje 19 byter namn till 119.
I det nya avtalet har Västtrafik ställt flera krav som gäller bussförarna: Minst fem minuters uppehåll mellan alla turer vid ändhållplatser garanteras, och körpassen ska börja och sluta på samma plats. Dessutom införs betald tid före och efter körpasset för på- och avstigning.
Lokala arbetsledare ska finnas både på depån och på resecentrum, för stöd och dialog i vardagen. Västtrafik ställer även krav på att arbetsplatsträffar ska genomföras regelbundet och med kvalitet.
– Förarna är det viktigaste vi har för att trafiken ska fungera. Därför vill vi säkerställa bra villkor som minskar stressen och bidrar till punktligare trafik, säger Johanna Eriksson Eknander, verksamhetschef busstrafik på Västtrafik.
Totalt tio företag kom in med anbudsansökan och fem lämnade anbud. Priset var enda utvärderingskriterium.
Här är listan på anbudsgivare och deras pris/år:
1. Vy Buss AB 167 294 518 kr
2. Nobina 180 179 569 kr
3. VR Sverige 192 770 953 kr
4. Bergkvara 199 474 727 kr
5. Connect Bus 231 765 361 kr
Nobina har kört stadstrafiken i Borås sedan 2017.
Lämna ett svar