Sveriges Bussföretag och fackförbundet Kommunal tecknade på onsdagen ett nytt Bussbranschavtal. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över två år. Bussbranschavtalet omfattar 230 företag och 23 000 anställda.
Avtalet gäller från den 1 oktober 2025 till den 30 september 2027. Förutom att löneökningar ska ske i enlighet med den övriga arbetsmarknaden ska mertid likställas med övertid och vissa tjänster få kortare ramtider. Från tidtabellsbytet inför 2027 kommer nu ramtiden för sammanhängande tjänster i upphandlad linjetrafik utom skoltrafik vara maximalt tolv timmar.
– För första gången har vi nu i centralt avtal brutit igenom i frågan om ramtiderna. Det är en styrka inför framtida förhandlingar, både centrala och lokala, att vi har kommit framåt i frågan, även om vi hade velat nå ännu längre, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare på Kommunal.
– Vi har efter långa förhandlingar hittat både branschanpassade och balanserade lösningar inom ramen för märket. Bland annat får bussföretagen ökad flexibilitet genom ett nytt schemaläggningsalternativ samt att vi kunnat tillgodose Kommunals önskemål om sänkt ramtid, säger Linn Sidén, förhandlingschef, Sveriges Bussföretag.
– Det har varit otroligt tuffa förhandlingar med Sveriges Bussföretag. Vi är glada att vi har kunnat bryta igenom på några mycket viktiga områden, men det finns fortfarande mycket kvar att göra för att bussföraryrket ska bli attraktivt, säger Malin Ragnegård, ordförande för Kommunal.
Löneökningarna gäller från och med den 1 oktober 2025 och betalas ut retroaktivt när det lokala avtalet är klart och lönen har fastställts. Detta gäller både löneökningar som fastställts centralt och retroaktiv ersättning för den period som gått sedan 1 oktober 2025.
Parterna har också enats om att under avtalsperioden gemensamt arbeta vidare med frågan om ökad attraktivitet för arbete i bussbranschen.
Lämna ett svar