Nu börjar kollektivtrafiken i Dalarna att elektrifieras. Först ut är Dalatrafiks 150-linjer mellan Falun och Borlänge där operatören Keolis ska sätta 27 elbussar trafik. Elbussarna ska vara i full trafik från och med tidtabellsskiftet den 14 december. Men redan 2016 fick Dalarna sina första elbussar…
Det var förra året som kollektivtrafiknämnden i regionen beslutade om elektrifiering av kollektivtrafiken och i december förra året beställde Keolis 46 elbussar från den polska busstillverkaren Solaris till sin trafik i Dalarna.
– Region Dalarna har haft ett bra samarbete med Keolis för att möjliggöra elektrifieringen. Sommaren 2026 inleds nästa etapp då stadstrafiken i Falun och Borlänge kommer att trafikeras med ytterligare 19 eldrivna bussar, säger Erland Grundberg, förvaltningschef, kollektivtrafikförvaltningen Region Dalarna.
De båda bussdepåerna i Falun och Borlänge har anpassats för elbussar, dimensionerad elkraft har dragits in och laddutrustning har installerats.
De nya elbussarna i Dalarna är märkta på utsidan med en elsymbol i form av kurbits. Bussarna är utrustade med kamerabevakning, automatisk passagerarräkning och hållplatsutrop med utvändig högtalare, samt digitala informationsskärmar. De har också två inbyggda barnstolar per buss samt cykelställ bak med plats för två bussar.
Men faktum är att de elbussar som nu sätts i trafik inte är de första i Dalarnas kollektivtrafik. Redan för nästan tio år sedan, i mars 2016, fick Dalatrafik sina första elbussar för trafik i Ludvika och Hedemora. Den ena av bussarna kördes av Västanhede Trafik, den andra av Björks Buss.
”Cykelställ bak, med plats för två bussar”. Intressant innovation!
En ”felstuvning” men min hjärna läste rätt. Oavsett, vi har plats för två ”vanliga” cyklar där idag men elcyklar funkar inte då de är tyngre och otympliga. Luckan som krokarna sitter på håller inte för tyngden. Undrar om man fixat detta problem i Dalarna..