
Kammarrätten har gett grönt ljus till Stockholms miljözon 3, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP). Men domstolen har inte tagit ställning till miljözonen som sådan utan stadens formella hantering av frågan.
Kammarrätten i Stockholm tar inte upp den heta frågan om Miljözon klass 3 i delar av Stockholms innerstad. I februari godkände förvaltningsrätten Stockholms stads hantering av frågan, men flera aktörer ville gå vidare och begärde att Kammarrätten skulle ta ställning till införandet av Miljözon 3. Men nu har Kammarrätten alltså sagt nej till att ta upp frågan till prövning. Men det är inte miljözonen som sådan som Kammarrätten har sagt nej till att pröva utan kommunens formella hantering av frågan.
Förvaltningsrätten sa i sin dom i februari att det saknas skäl att upphäva stadsfullmäktiges beslut i maj förra året om att införa miljözon klass 3 där diesel- och bensindrivna fordon är förbjudna.
Stockholms trafikborgarråd, Lars Strömgren tog förvaltningsdomstolens dom som ”ett glädjebesked” och sa då att staden skulle införa miljözon 3 redan under våren 2025.
Förvaltningsrättens dom var dock inte ett klartecken för miljözonen. ”Förvaltningsrätten anser att det inte har kommit fram att kommunfullmäktiges beslut bryter mot lagen. Det saknas därför skäl att upphäva beslutet”, framhöll Eva-Lotta Hedin, lagman vid Förvaltningsrätten.
Lars Strömgren tolkar Kammarrättens beslut att inte bevilja prövningstillstånd till de aktörer som överklagade förvaltningsrättens som som att ”kammarrätten ger grönt ljus till Stockholms nya miljözon i city”.
– Det betyder att Stockholms miljözon har passerat Förvaltningsrätten, Kammarrätten och EU-kommissionen, säger han.
I somras stoppade Länsstyrelsen i Stockholms län miljözonen. Länsstyrelsen ansåg att staden inte hade gjort en tillräckligt grundlig utredning av konsekvenserna av miljözonen. Länsstyrelsen ansåg att Stockholms stad inte hade utrett om det aktuella området i Stockholms city är särskilt miljöpåverkat i jämförelse med närliggande områden. Staden hade inte heller utrett konsekvenserna för området, bland annat fastighetsägares och verksamhetsutövares behov av transporter.
Stockholms stad överklagade till Transportstyrelsen.
– Så snart vi får ja från Transportstyrelsen kommer vi att meddela ett startdatum för Sveriges första miljözon klass 3. Därefter ska vi lägga fram en plan för hur zonen ska utökas, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Transportstyrelsen kommer att fälla det slutliga avgörandet om miljözonen vilket väntas ske under vintern.
Lämna ett svar