Frågan om cybersäkerhet i kinesiska elbussar har den senaste veckan uppmärksammats i en lång rad medier i hela Europa. Redan den 28 oktober rapporterade vi om ett unikt säkerhetstest av elbussar som norska Ruter låtit göra. Ruter är huvudman för kollektivtrafiken i Oslo och Akershus fylke som gränsar till Oslo. Sedan dess har resultatet av testet uppmärksammats i en rad branschmedia för buss- och IT-branscherna i Europa, likaså i många stora nyhetsmedia.
Ruter testade dels en helt ny buss från kinesiska Yutong, dels en tre år gammal elbuss från holländska VDL. Testet gick ut på att analysera säkerhetsrisker med uppkopplad teknik. Fokus i testerna gick ut på att kartlägga och förstå hur digital infrastruktur kan utnyttjas av illvilliga aktörer.
Den senaste veckan har mängder med media över hela Europa uppmärksammat testet och rapporterat om det.

Brittiska The Guardian är en av många medier som har uppmärksammat Ruters test. Skärmdump The Guardian.
Brittiska The Guardian rapporterade exempelvis häromdagen att danska myndigheter har inlett en undersökning sedan man i Norge upptäckt att en kinesisk busstillverkare på distans kan komma in i sina elbussars kontrollsystem. Tidningen påpekar också att det i den danska trafikhuvudmannen Movias trafik idag rullar 469 kinesiska elbussar, varav 262 från Yutong.

Österrikiska Der Standard uppmärksammar också rapporten från Oslo. Skärmdump: Der Standard.
Den stora österrikiska dagstidningen Der Standard med över en miljon läsare på nätet uppmärksammar i en stor artikel Ruters test. Artikeln har rubriken ”Kinesiska bussar i Oslo kan kontrolleras från Kina”. Der Standard pekar också på att det rullar bussar från Yutong även i Österrike.
Tidningen återger också en kommentar från Yutong som norska Aftenposten har publicerat. Där säger Yutong att data från bussarna i Oslo hanteras av en företagsserver i Frankfurt och att Yutong strikt följer de regler som Norge och EU har satt upp och att styrning, inbromsningar eller körningen i övrigt inte kan fjärrstyras.

Tyska Süddeutsche Zeitungs Pekingkorrespondent skriver om de norska elbussarna. Skärmdump: Süddeutsche Zeitung.
En av Tysklands största dagstidningar, Süddeutsche Zeitung, uppmärksam-mar också resultatet av Ruters test i en stor artikel av tidningens Pekingkorrespondent. ”Teoretiskt kan bussarna göras oanvändbara genom en knapptryckning i Kina”, skriver tidningen.
Det danska public serviceföretaget Danmarks Radio, DR, har uppmärksammat upptäckterna i Oslo i flera reportage. ”Vi är alltför naiva i Danmark”, säger en politiker som DR har intervjuat.

Även den turkiska nyhetsbyrån Anadolou Ajansi, AA, uppmärksammar Ruters test. Skärmdump: AA.
”Föreställ dig att du sitter i en full elbuss mitt i rusningstiden. Plötsligt blir allt svart. Motorn dör, dörrarna går i lås och föraren kan inte öppna dem” beskriver DR ett tänkbart scenario som man återger från Aftenposten.
– Vi kan inte ha en utländsk makt som kontrollerar, stänger ner och blockerar vår offentliga infrastruktur. Det får helt enkelt inte vara möjligt, säger socialdemoraternas talesman i beredskapsfrågor till DR.

Vi är för naiva, säger en dansk politiker till Danmarks Radio. Skärmdump: DR.
Även den turkiska nyhetsbyrån Anadolou Ajansi, AA, uppmärksammar Ruters test med rubriken ”Tester i Oslo avslöjar att kinesiska elbussar kan stängas av på distans”.
En rad europeiska fackmedier för bussbranschen, men också när det gäller IT och IT-säkerhet skriver också om Ruters test.
Ett exempel är sajten cybernews.com som illustrerar sin artikel med en bild på en Yutong elbuss som tillhör det norska bussföretaget Snelandia. På bilden är bussen först klargul i Snelandias färger, sedan grå och svart efter det att en stoppknapp har aktiverats.
Och så sent som på onsdagen uppmärksammade Sveriges Radio P4 Blekinge rapporten Ruters test. Sedan någon månad rullar nämligen ett stort antal kinatillverkade elbussar i regionen, liksom i Kronoberg. Bussarna ägs av Connect Bus, men är tillverkade av BYD, inte av Yutong som Ruter har testat.
– Vi sätter oss ner med tillverkaren och går igenom allt och vad som är överenskommet. I grund och botten handlar det om vad som är tekniskt möjligt och inte möjligt och vad vi har avtalat, säger Connect Bus´ vd Jonas Kempe till P4 Blekinge.




Artiklar(RSS)
Sett till ett större perspektiv så är det med våra bussar som går i kollektivtrafiken som ska användas vid kristider och eventuellt evakuering.
Kan då i detta fall kineserna låsa bussarna så att det inte går att köra så är det en katastrof.
Likadant är det om det går att avläsa körsträckor och stopp så talar vi om var vi har trupper och baser
Inte bara det utan uppgifter om körtid, sträcka mm. är sådan som kan användas för industrispionage.