
Norska trafikföretag har köpt stora mängder Kinatillverkade elbussar – hittills i år för 1,5 miljarder kronor: Foto: Lena Heckendorn / Brakar.
Norges nationella säkerhetsmyndighet NSM kommer med luddiga och diffusa uttalanden och påståenden om kinesiska bussar och eventuella risker med dessa. Tillräcklig dokumentation saknas som underbygger påståendena, likaså förslag till lösningar. Det skriver den norska bussbranschens organisation NHO Transport i ett starkt kritiskt brev till NSM. Där framhåller branschorganisationen att eventuella begränsningar när det gäller köp och användning av kinesiska bussar måste hanteras nationellt, inte regionalt eller av bussföretagen.
Bakgrunden är ett test som trafikhuvudmannen i Oslo, Ruter, har låtit göra. Resultatet presenterades för en månad sedan och väckte stor uppmärksamhet, både i Norge och internationellt. Både branschmedier och stora nyhetsmedier i en rad länder, ända bort till Indien ägnade stort utrymme åt testet.
Ruters test av en ny buss från kinesiska Yutong teoretiskt kan stoppas eller göras oanvändbar av tillverkaren, däremot inte styras utifrån. Samtidigt anser Ruter att man kan säkerställa lokal kontroll över bussen om det behövs genom att plocka bort bussens SIM-kort, även om man då också tappar en rad nyttiga funktioner.

Bussen som startade en flodvåg i media och debatt: Norska Ruters test av en ny buss från kinesiska Yutong. Foto: Eilif Swensen.
1,5 miljarder
Att frågan om kinesiska bussar engagerar i Norge beror bland annat på att bussföretag där köper kinesiskt i stor skala – hittills i år för 1,5 miljarder kronor enligt tidningen Dagens Næringsliv.
NHO Transport förklarar det med politiskt fastställda krav på utsläppsfria bussar i kollektivtrafiken. Kraven gjorde att bussföretagen inte hade något val.
– De europeiska busstillverkarna kom igång sent med att utveckla bra nollutsläppslösningar och har alltjämt en begränsad produktionskapacitet. Det visade sig snabbt att kinesiska tillverkare var mest konkurrenskraftiga när det gäller tekniska lösningar, leveranstider och pris, skriver NHO Transports vd Jon H Stordrange i ett brev till säkerhetsmyndigheten NSM.
”Diffusa uttalanden”
NSM (Nasjonal sikkerhetsmyndighet) är en av Norges tre underrättelse- och säkerhetstjänster och har bland annat cybersäkerhet som en av sina viktigaste uppgifter. Men myndigheten har flera gånger kommit med diffusa uttalanden om säkerhetsmässiga aspekter när det gäller kinesiska bussar, skriver NHO Transport bland annat i en artikel i Dagens Næringsliv.
– NSM varnar för att man blir för beroende av en leverantör, tjänst eller ägare. NSM har också tidigare sagt att det kan finnas risker med en alltför stor koncentration av kinesiska bussar, skriver NHO Transports näringspolitiske chef Jofri Lunde i en debattartikel i den norska affärstidningen Dagens Næringsliv.
– NSM:s uttalanden är i bästa fall otydliga och varken regionpolitiker, kollektivtrafikmyndigheter eller bussoperatörer kan ha sådana diffusa funderingar som grund för investeringar i bussar. Dessutom har eventuella begränsningar när det gäller köp av kinesiska bussar utrikes- handels-, och försvarspolitiska aspekter. Därför måste besluten fattas på rikspolitisk nivå, skriver Jofri Lunde.
Hon slår också ner på NSM:s resonemang att en alltför stor koncentration av kinesiska bussar skulle vara farlig.
– Då måste NSM först slå fast om begränsningen ska vara 20, 40 eller 60 procent av en given vagnpark. Och ska den gälla per anbudsområde, region eller nationellt?
Kinesiska komponenter
I sitt brev till NSM tar NHO Transport upp flera andra aspekter när det gäller produkter från Kina.
– De europeiska elbusstillverkarna kommer med tiden att bli både leverans- och konkurrenskraftiga. Men en buss från en europeisk leverantör kommer ändå att ha en rad kritiska komponenter från Kina.
– Om bussar som är tillverkade i Kina utgör en risk bör man också värdera användningen av kinesiska komponenter i europeiska bussar. I så fall kommer det att finnas få om ens någon tillverkare att välja. Då riskerar man att vara tvungen att köpa dyra bussar med gammal teknik och sämre miljöegenskaper, skriver Jon H Stordrange till NSM.
– Dessvärre bidrar också otydliga uttalanden om möjliga risker att skapa skepsis och otrygghet bland bussförare. Uttalandena från NSM skapar också en stor osäkerhet om bussars restvärde efter en anbud. Det kan orsaka stora förluster för buss- och leasingföretag och ge ökade löpande finansieringskostnader.




Artiklar(RSS)
Lämna ett svar