Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval: Massladdning av elbussar; Ebusco spricker; Elbussar utan stöd; Självkörande i universitetsstad

En lastbil och elbuss från MAN kom lastade med laddstationer i julklapp till fotbollsarenan i München. Foto: MAN.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Den här gången: Fotbollsarena blir stor laddpark; Sprickor i elbussar från Ebusco; Miljardstöd i USA till bussar och depåer – bara de inte är elektriska; Berömd universitetsstad testar självkörande bussar.

Tyskland: En av Tysklands mest välkända fotbollsarenor får laddmöjligheter för upp till 500 elbussar och ellastbilar om dagen. Det är fotbollsklubben Bayern Münchens hemarena Allianz Arena i München som dagarna innan jul fick de första laddstationerna till en planerad laddpark som ska byggas ut rejält i kapacitet.

Laddstationerna var en julklapp från buss- och lastbilstillverkaren MAN som har sitt huvudkontor just i München. Leveransen av laddstationerna skedde med MAN:s särskilda eldrivna julklappslastbil och en elbuss från samma tillverkare.

Allianz Arena är Bayern Münchens hemmaplan. Foto: Ulo Maasing.

Allianz Arena har ett strategiskt läge som gör det idealiskt för en laddpark för tunga fordon. Ett mycket kapacitetsstarkt elnät, ett läge nära en motorvägskorsning, 100 procent grön el i nätet samt stora utrymmen, utom på matchdagar.

Utbyggnaden av laddparken ska ske i etapper – och MAN framhåller att Bayern Münchens första eldrivna buss också ska laddas där.

Efter leveransen av laddstationerna gav sig julklappslastbilen ut på turne´ bland förskolor, skolor, sociala inrättningar med mera.

Spricker. Ett 70-tal elbussar från Ebusco har tagits ur trafik i Berlin sedan man upptäckt sprickor i chassierna. Foto: Ulo Maasing.

Tyskland: Den hårt pressade holländska elbussleverantören Ebusco tyngs av nya problem. Under åren 2022 och 2023 levererade Ebusco 90 bussar av modell Ebusco 2.2 till lokaltrafiken i Berlin, BVG. Men nu har ett 70-tal av bussarna tagits ur trafik. Vid rutinkontroller av bussarna har nämligen BVG upptäckt små sprickor i bussarnas chassier som är tillverkade i Kina och monterade hos Ebusco i Deurne i Nederländerna.

Skadorna ska nu garantirepareras av det finansiellt mycket hårt pressade Ebusco som tidigare den här månaden fick ett överbryggningslån på cirka 55 miljoner kronor för att kunna fullfölja en del bussleveranser.

BVG räknar dock med att sprickorna i chassierna kommer att åtgärdas av Ebusco under inledningen av 2026 och senast mot slutet av det första kvartalet räknar BVG med att åter ha bussarna i trafik. Idag står de uppställda i en depå i Hohenschönhausen i utkanten av den tyska huvudstaden.

Stöd till hybrid- och gasbussar, men inget till elbussar, är den nya linjen från USA:s kommunikationsdepartement. Foto: New Flyer.

USA: Kommunikations-departementet, Department of Transportation (DOT), i Washington har beviljat två miljarder dollar, cirka 18,5 miljarder kronor, i stöd till inköp av bussar och upprustning av bussdepåer hos mer än 165 samhällsägda företag. Stödet är resultatet av en överenskommelse mellan demokrater och republikaner under Joe Bidens presidentperiod.

Tidigare har en stor del av stödet gått till låg- eller nollutsläppsbussar. Men i år ligger fokuset på andra drivlinor som hybridbussar och naturgasbussar. Störst stöd får Chicago Transit Authority som får 121,1 miljoner dollar för att byta 150 dieselbussar mot hybridbussar. Näst störst stöd, 100,7 miljoner dollar, får Harris County i Texas för att köpa gasbussar och bygga tillhörande infrastruktur.

Helt uteslutet är det dock inte att några elbussatsningar får stöd. Knappt 30 av de företag eller kollektivtrafikmyndigheter som har beviljats stöd uppger att de ska köpa nya bussar, dock utan att precisera vilken drivlina dessa ska ha.

Universitetsstaden Cambridge testar självkörande bussar. Foto: Alexander Dennis.

Storbritannien: Den berömda engelska universitetsstaden Cambridge har nu sällat sig till de allt fler europeiska städer som testar autonoma, självkörande bussar. Den gångna veckan sattes en självkörande buss från Alexander Dennis in på en linje mellan en infartsparkering och ett av universitetets campus. Innan den sattes i reguljär trafik har bussen gått igenom omfattande tester, både virtuella och i verklig trafik.

Ytterligare en självkörande buss från Alexander Dennis ska sättas i i trafik i Cambridge inom några veckor.

Bussarna är självkörande enligt nivå 4. Det innebär att bussarna själv kan köra under de flesta förhållanden, men att en säkerhetsförare måste finnas ombord som vid behov omedelbart kan ta över när bussen färdas på allmän väg.

Sedan tidigare går en mindre, självkörande buss i trafik i Cambridge. Projektet, döpt till Connector, finansieras av den brittiska regeringen.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)