Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringen vill göra Arlanda tillgängligare

Regeringen vill bland annat ha bättre kollektivtrafik till Arlanda och har tillsatt en särskild samordnare. ”Det är angeläget att uppdraget kommer igång så fort som möjligt”, säger infrastrukturminister Andreas Carlson. Under senare år har statliga Swedavia försvagat busstrafikens möjligheter på flygplatsen. Foto: Ulo Maasing.

Tillgängligheten till Arlanda flygplats behöver bli bättre och flygplatsens kapacitet öka. Det vill regeringen som på torsdagen tillsatte en samordnare för Arlanda flygplats. I uppdraget ingår bland annat att se över kollektivtrafiken till flygplatsen.

Flygplatsen tappar just nu mark i jämförelse med många andra storflygplatser, inte minst Köpenhamns flygplats Kastrup, konstaterar regeringen.

Arlandas långlinjenät är just nu det minsta på årtionden och flygbolaget SAS har exempelvis under senare år valt att flytta alla sina långlinjer utom en från Arlanda till Köpenhamn.

Till samordnare för Arlanda flygplats har regeringen utsett Peter Norman som tidigare lett både Arlandautredningen och Flygplatsutredningen.

Hans uppdrag blir att föra dialog med berörda aktörer för att identifiera och föreslå åtgärder som kan genomföras på såväl kort som lång sikt för ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet till och från Arlanda flygplats. Det handlar bland annat om åtgärder för väg- och spårinfrastrukturen och lösningar för transporter och kollektivtrafik till och från flygplatsen.

– Det är angeläget att uppdraget kommer igång så fort som möjligt och Peter Norman som redan har lett två flygutredningar kommer att kunna bidra till detta, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Stockholms Handelskammare har länge varit engagerat i Arlandafrågan och välkomnar regeringens beslut. Från att ha varit Nordens största flygplats 2000 har den idag förlorat sin ledande position och befinner sig idag på tredje plats, konstaterar Handelskammaren som anser att det är allmänt erkänt att flygplatsen har en eftersatt och otillräcklig infrastruktur.

Busstrafik
Redan för tre år sedan presenterade Stockholms Handelskammare en ny rapport där man bland annat föreslog omfattande förbättringar av kollektivtrafiken till och från Arlanda (klicka här). Handelskammaren föreslog stora satsningar på busstrafiken, dels genom att staten friköper den privata Arlandabanan.

Det statliga flygplatsbolaget Swedavia har dock under senare år valt att nedprioritera busstrafiken till flygplatsen genom att tvinga bort flygbussarna från terminal 5, den överläget största terminalen på Arlanda.

Handelskammaren konstaterade redan i sin rapport från 2020 att andelen resenärer från flygplatsen som valde kollektivtrafiken till och från flygplatsen var låg, jämfört med andra flygplatser i vårt närområde.

Handelskammaren ville i rapporten också ha en satsning på flygbussar och då inte bara till och från centrala Stockholm.

– Flygbussar har en potential att öka kollektivtrafikandelen i resor som inte inleds i Stockholms innerstad. Åker man från andra delar av Mälardalsregionen går det inte alltid att åka tåg och då blir ofta bil det enda alternativet. Genom ett bättre utbyggt flygbussystem finns förutsättningar att få fler resenärer att byta till kollektivresor, analyserade rapporten.

Rapporten ville också säkra en bättre framkomlighet för busstrafiken mellan Arlanda och Stockholm genom att skapa dynamiska busskörfält.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)