Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Daimler Buses har fått en stor order på 200 eldrivna ledbussar till Marseille i Frankrike. Foto: Daimler Buses.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Stororder på Mercedes eldrivna ledbuss; Brittiskt stöd till laddning av turistbussar; Turkisk busstillverkare rycker fram.

Frankrike: Daimler Buses har fått en order på omkring 200 eldrivna ledbussar till Frankrike. Bussarna, Mercedes-Benz eCitaro G, ska levereras under hösten nästa år. Beställare är kollektivtrafikföretaget RTM (Régie des transports Métropolitains) i Marseilleregionen.

– Beställningen representerar ett avgörande steg i vår strategi för att ha en helt elektrisk bussflotta år 2030, säger Herve Beccaria, vd för RTM.

De bussar som RTM har valt har fyra dörrar för att korta hållplatstiderna. Bussarna har också den senaste generationen NMC4-batterier som från nästa år kommer att finnas i samtliga versioner av Mercedes-Benz eCitaro.

Daimler Buses har en egen fabrik i Ligny-en-Barrios i Frankrike där företaget tillverkar stadsbussen Citaro sedan 1998. För att producera elbussar i fabriken ska Daimler Buses fram till 2030 investera omkring 92 miljoner euro, drygt 100 miljoner kronor.

Den brittiska regeringen inför ett stöd för laddinfrastruktur för bl a eldrivna turistbussar. Foto: Pelicanyutong.

Storbritannien: För att stimulera övergången till eldrift när det gäller bland annat turistbussar har den brittiska regeringen infört ett stöd till företag som äger turistbussar, småbussar och eldrivna lastbilar. Stödet är avsett att göra det lättare för företagen att installera laddinfrastruktur i sina depåer.

Stödet uppgår till 75 procent av kostnaderna för etablering av laddstationer men högst en miljon pund (ca tretton miljoner kronor) per företag. Stödet kan sökas av såväl privata som samhällsägda företag, organisationer och kommuner. Totalt finns i första skedet 30 miljoner pund (330 miljoner kronor) att dela ut.

För att kunna få stöd måste företagen i sin ansökan bevisa att man äger, leasar eller har beställt minst en batterielektrisk buss eller lastbil.

Turkiska Karsan blir allt starkare i sydöstra Europa. Bild: Karsan.

Turkiet: Den turkiska busstillverkaren Karsan är inte särskilt känd i Sverige eller övriga Norden, men får en allt starkare ställning i en del länder på kontinenten, inte minst i sydöstra Europa. Ett land där företaget har lyckats väl är Rumänien där 380 bussar från Karsan nu rullar i ett fyrtiotal städer.

Fler ska det bli. Karsan har nu fått en beställning på sammanlagt 42 elbussar till de två städerna Chitila och Focșani, 21 till vardera staden. 

Ordern gäller Karsans elbuss e-ATA i tiometersversion för leverans under nästa år.

Karsan är nu inne på sitt 60:e år i fordonsindustrin och har tillverkat bussar och lastbilar sedan 1981. Företagets fabrik i Hasanaga, 30 kilometer utanför staden Bursa i Turkiet har en produktionskapacitet på cirka 20 000 fordon per år, från personbilar till tunga lastbilar, från minibussar till fullstora bussar.

I Norden är Karsan mest känd för de självkörande bussar som rullar i Stavanger och snart också i Göteborg.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)