
Elbussar från Volvo och MCV klara för leverans till Västra Götaland, Transdev i Nederländerna samt De Lijn i Belgien. Foto: Ulo Maasing.
Volvo Bussar satsar nu på full leveransförmåga i och med att företagets egyptiska partner MCV på tisdagen invigde en helt ny produktionslina för Volvos elbussar. Där bygger MCV karosser till Volvos eldrivna stads- och regionbussar. Leveranserna har redan inletts. ”Vi siktar på att steg för steg återta minst de marknadsandelar som vi tappat under de två år vi har förändrat vår affärsmodell”, säger Volvo Bussars vd Anna Westerberg till Bussmagasinet. I vår avdelning Buss-TV tar er Magne Håheim med på en videorundvandring i den nya fabriken.
Den nya fabriken för tillverkning av Volvobussar ligger i en helt ny, 10 000 kvadratmeter stor byggnad på MCV:s vidsträckta fabriksområde, halvannan timmes resa från Kairo. Bygget har gått snabbt. För två år sedan tecknade Volvo Bussar och MCV avtalet om produktionen av Volvos elbussar. Själva bygget har tagit tolv månader.
Att de båda företagens gemensamma satsning är betydelsefull, inte bara för de båda företagen utan också industripolitiskt var tydligt på invigningen där Volvo Bussars ledning fick sällskap av bland andra den egyptiske transportministern i spetsen för en stor delegation, likaså Sveriges Egyptenambassadör.
– Nu inleds en ny era för MCV. Under de senaste femton åren har vi stadigt utvecklat vårt samarbete med Volvo Bussar i Asien, Storbritannien och Europa, sa företagets vd Karim Ghabbour vid invigningen.
Leveranser igång
I MCV:s nya anläggning får Volvos eldrivna stadsbussar 7900 och 7900 artic liksom stads- och regionbussen 8900 sina karosser. Anläggningen har en produktionskapacitet på 1 200 bussar om året. Tillverkningen sker på två parallella produktionslinor.
Chassierna levereras från Sverige och skeppas till Egypten. Där monteras de och får karosser av MCV. Omkring 300 personer arbetar dedikerat med MCV:s produktion för Volvo.
Redan innan invigningen var produktionen igång och de första leveranserna pågick. De allra första femton bussarna hade då redan gått till ett företag i Luxemburg, Demy Schandeler.
När Bussmagasinet i samband med invigningen besökte den nya fabriken fanns där elbussar, både i produktion och leveransklara till flera kunder. En av dessa är det stora belgiska trafikföretaget De Lijn som har beställt femton tvåaxliga Volvo 7900. Transdev i Nederländerna har beställt 46 ledbussar till staden Utrecht. Bussar till de båda företagen var under arbete på produktionslinan, men Volvo och MCV kunde också visa leveransklara bussar till de båda kunderna.

Bland de nya bussar som Volvo och MCV visade fanns en Volvo 8900 för leverans till Västra Götaland. Foto: Ulo Maasing.
Västtrafik
Vid invigningen visade Volvo också en Volvo 8900 treaxlig elbuss i Västtrafiks färger, byggd på BZR-chassit som Volvo premiärvisade förra våren. Den bussen är dock inte såld, utan en demovagn som snart ska rulla i Västra Götaland.
Den största svenska beställningen hittills på elbussar som är tillverkade enligt Volvos nya affärsmodell har kommit från Svealandstrafiken som har beställt 106 totalt bussar, varav 46ledbussar. De bussarna kommer till Sverige under försommaren och sommaren nästa år. Vy Buss har beställt tio ledvagnar för trafik i Jönköping.
Femton år
Samarbetet mellan MCV och Volvo Bussar har pågått i cirka femton år. Sedan länge har MCV levererat elbussar från Volvo till Storbritannien, Asien och även i Europa. De bussarna är byggda på Volvos elbusschassi BZL som lanserades 2021. Inte minst på den brittiska marknaden har samarbetet mellan Volvo och MCV varit framgångsrikt.
– Vårt mål är att nå en marknadsandel på 20 – 25 procent i Storbritannien, säger Volvo Bussars vd Anna Westerberg.
– Det utökade partnerskapet med MCV innebär att vi kan behålla och utveckla vår standard när det gäller kvalitet, säkerhet och hållbarhet. Den nya anläggningen i kombination med vår gemensamma historia och våra ambitioner skapar en stabil grund för tillväxt.

En ledbuss under produktion på en av de två produktionslinorna i den nya fabriken. Foto: Ulo Maasing.
Återtar marknad
Under de drygt två år som Volvo har arbetat med att ställa om till sin nya affärsmodell, byggd på partnerskap med externa påbyggare istället för att leverera helbyggda bussar har företaget varit i stort sett frånvarande på många marknader i Europa, däribland Sverige.

Volvo har en stark ställning på den brittiska elbussmarknaden. Här är en rad dubbeldäckare under produktion hos MCV. Foto: Ulo Maasing.
I början av 2024 stängde Volvo Bussar sin egen karosserifabrik i polska Wroclaw sedan den under flera år gått med förlust. Samtidigt har även Scania arbetat med att ändra sin affärsmodell och följaktligen också varit i hög grad frånvarande på många marknader. Det har öppnat upp marknaden för andra busstillverkare.
– Vi planerar nu att steg för steg komma tillbaka på marknaden. Vår uttalade ambition är att återta de marknadsandelar som andra tillverkare har tagit medan vi har ställt om vår affärsmodell. Det ska vi göra genom att samarbeta med våra kunder, förstå deras behov och leverera bra produkter, säger Volvo Bussars vd Anna Westerberg till Bussmagasinet.se.
Hon framhåller också att Volvo ser en stark marknad för eldrivna intercitybussar, regionbussar, och därmed för Volvo 8900 som är byggd på BZR-chassit. Det är ett chassi som är avsett för flera olika busstyper: stadsbussar och regionbussar men också långfärdsbussar och turistbussar. Vi frågar Anna Westerberg hur länge det dröjer innan Volvo lanserar en eldriven turistbuss.

PÅ den brittiska marknaden finns redan en eldriven turistbuss, byggd av MCV på Volvos chassi BZL. Foto: Ulo Maasing.
– Vi kommer snart att kunna avslöja det. En eldriven turistbuss är inte alltför långt borta , skrattar hon.
Störst
Volvo Bussars egyptiska samarbetspartner MCV grundades 1965 och har sitt huvudkontor Obour utanför Kairo. Produktionen sker i El Salheya El Gedida även det i Kairoregionen. Företaget är den största busstillverkaren i Mellersta Östern och Afrika.
MCV arbetar inte bara tillsammans med Volvo Bussar. Företaget tillverkar också egna bussar,såväl turistnbussar som stadsbussar, minibussar och specialbussar. Häromåret lanserade MCV sina egna stadsbussar på den tyska marknaden som Volvo i stort sett har lämnat. MCV är också påbyggare till bussar från andra tillverkare som Mercedes-Benz.
Företaget är också återförsäljare för lastbilar från Daimler Trucks och Mercedes-Benz Vans.
Följ också med på en videofilm från den nya anläggningen som vår norska kollega Magne Håheim har gjort!
Lämna ett svar