Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bygger nät av laddstationer för turistbussar

Daimler Buses planerar ett publikt nät av laddstationer för långväga busstrafik och turistbussar. På Busworld i Bryssel kommer företaget bland annat att premiärvisa sin eldrivna intercitybuss Intouro för en bredare publik. Foto: Daimler Buses.

Nästa år ska busstillverkren Daimler Buses börja etablera publika laddstationer på platser som ofta besöks av turistbussar. ”Bussens framtid är elektrisk. Men utbyggnaden av publik laddinfrastruktur går alltför långsamt”, säger Till Oberwörder, vd för Daimler Buses där bland annat Setra och Mercedes-Benz bussar ingår.

Syftet med laddstationerna är att göra det lättare att använda eldrivna bussar och turistbussar. Ett första pilotprojekt ska genomföras i samarbete med den tyska staden Köln. Där ska fyra laddstationer för snabbladdning etableras nära centrum i en anläggning döpt till Buspark Köln. Laddstationerna byggs i samarbete med staden Köln och dess energiföretag.

Anläggningen ska ligga på Kuhweg, en plats väster om Rhen som har goda förbindelser med lokal kollektivtrafik. Parkeringsplatsen där anlitas flitigt av såväl expressbussar som turistbussar. Där kommer bussföretag att snabbt kunna ladda sina bussar, oavsett fabrikat. De fyra snabbladdningsstationerna kommer att ha en effekt på vardera 400 kW och vara tillgängliga fört alla, dygnet runt.

Daimler Buses har ännu inte närmare avslöjat sina fortsatta utbyggnadsplaner när det gäller publik laddinfrastruktur för turistbussar.

Laddmöjligheter behövs
Tillsammans med Volvokoncernen och Traton (MAN, Scania) är Daimler också engagerat i företaget Milence som i snabb takt bygger ut laddstationer för tung trafik i Europa. Men de stationerna är i första hand tänkta för långtradare och andra lastbilar. Därför passar de långt ifrån alltid långväga expressbussar eller turistbussar.

Till Oberwörder, vd, Daimler Buses: ”Utbyggnaden av publik laddinfrastruktur går alltför långsamt”. Foto: Ulo Maasing.

– För långväga busstrafik och turistbussar behövs ett väl utbyggt nät av laddstationer så att bussföretag kan använda sina eldrivna turistbussar ekonomiskt och utan att resenärernas komfort kommer i kläm, säger Till Oberwörder.

I somras konstaterade också den danska motsvarigheten till Trafikverket, Vejdirektoratet, i en rapport att den laddinfrastruktur som finns idag inte är anpassad till turist- och beställningstrafikens behov.

Vejdirektoratets rapport konstaterade att det behövs två olika laddmöjligheter för turist- och beställnignstrafiken. Dels långsam laddning (50 – 75 kW) nattetid i depå eller där bussen annars står uppställd, dels snabbladdning (400 kW eller mer) dagtid när det görs ett uppehåll under färden.

Rapporten slog fast att laddstationerna bör placeras där förarna har sina raster: ”Generellt är den bästa placeringen i omedelbar närhet av destinationen där föraren väntar eller vid centrala laddparker dit föraren kan köra sedan passagerarna har stigit av”.

Allt fler stora busstillverkare lanserar nu elbussar för intercitytrafik, expressbusstrafik och turisttrafik. Nyligen avslöjade således Volvo Bussar att man kommer med en batterielektrisk turistbuss, tillverkad i samarbete med finska Carrus Delta. Judt den bussen kommer inte att finnas på Busworld i Bryssel som öppnar i helgen. Däremot kommer en turistbuss med Volvochassi och kaross från spanska Castrosua att finnas på plats.

MAN kommer att premiärvisa sin turistbuss Lion´s Coach E på Busworld och Daimler Buses visar för första gången för en bredare publik sin Intouro för regiontrafik och enklare beställningstrafik.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)