Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dålig infrastruktur drabbar två av tre bussföretag

Två tredjedelar av bussföretagen är drabbade av dålig infrastruktur. Foto: Transportföretagen.

Bussbranschen är den del av landets transportföretag som drabbas hårdast av dålig infrastruktur. Det visar Transportföretagens Branschindex för det tredje kvartalet. Fyra av tio transportföretag uppger att deras verksamhet i någon mån har påverkats av infrastruktur-problem under det senaste halvåret. I bussbranschen uppger två tredjedelar av företagen att de drabbats av dålig infrastruktur.

Problemen berör såväl den digitala infrastrukturen som brister i väg- och järnvägsnätet. Enligt Transportföretagens analys är en tredjedel av de statliga vägarna i dåligt eller mycket dåligt skick.

– Att så många som två tredjedelar av företagen uppger att de drabbats av dålig infrastruktur är alarmerande, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

– Det handlar inte bara om förseningar eller ökade kostnader för företagen, utan också om minskad tillförlitlighet för resenärerna och en försämrad tillgång till kollektivtrafik i delar av landet. Det visar att vi behöver långsiktiga och rättvisa investeringar i både vägunderhåll och digital infrastruktur.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, betonar att en fungerande infrastruktur är en grundförutsättning för hela Sveriges transportnäring.

– När vägar och digitala system inte håller måttet påverkar det företagens konkurrenskraft och möjligheten att upprätthålla pålitliga transporter. Det är särskilt allvarligt med tanke på de nya beredskapskrav som vi står inför. Exempelvis är Sverige ett delat väg-land, och där finns mycket att göra för Trafikverket, som kommande planperiod tilldelas stora summor för underhåll, säger Tina Thorsell.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Folk väljer bort kollektivtrafiken för att den inte är vare sig pålitlig eller prisvärd. Våra politiker vill inte heller betala för kollektivtrafiken.
    Till skillnad från Japan där både statliga och privata kollektivtrafikföretag får alla att åka kollektivt istället för bil. Se och lär av de verkliga experterna, och inte av de självutnämnda som inte vet vad som behöver göras för att skapa en god kollektivtrafik.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)