Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hybridbussar även till Uddevalla

Även Uddevalla satsar nu på hybridbussar. Foto: Volvo Bussar.

Även Uddevalla satsar nu på hybridbussar. Foto: Volvo Bussar.

Uddevalla blir den andra staden på västkusten som satsar på hybridbussar. Kommunala Uddevalla Omnibus har köpt fem hybridbussar och fem sjuktransportbussar av Volvo Bussar. Samtliga ska drivas med biodiesel. Trafikstart är planerad till juni 2014. Sedan tidigare är 54 hybridbussar från Volvo i trafik i Göteborg.

Med hybridbussarna möter vi framtidens miljökrav. Vår plan är att successivt byta ut alla våra nuvarande stadsbussar mot hybrider, säger Lars-Göran Salevik, vd på Uddevalla Omnibus.

Volvo 7900 Hybrid har nära 40 procent lägre bränsleförbrukning och ungefär hälften så stora avgasutsläpp som motsvarande dieselbuss. Som bränsle ska Uddevalla Omnibus använda förnybar RME (rapsmetylester).

– Vi har tidigare testat en av Volvos hybridbussar här i Uddevalla med väldigt positivt resultat. Nu kommer vi att gruppvis specialutbilda våra förare i att hantera de nya bussarna, säger Salevik.
Hybridbussarna tas i trafik i mitten av juni. Samtidigt startar Uddevalla Omnibus sjuktransporter mellan Åmål och Göteborg med fem nya Volvo 9700 långfärdsbussar.

– Sjuktransportbussarna håller en hög komfortnivå och är utrustade med bland annat handikapptoalett, berättar Lars-Göran Salevik.
Trots att Uddevalla Omnibus har egen verkstad i Uddevalla har företaget valt att låta Volvo ta hand om service och underhåll av de nya bussarna.

– Hybriderna ställer särskilda krav på kunskaper inom till exempel el och batteriteknik som vi själva inte har. Sjuktransportbussarna kommer att vara baserade i Åmål, och eftersom Volvo har en verkstad där är det praktiskt att låta deras mekaniker ta hand om servicen på plats, säger Lars-Göran Salevik.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)