Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första elbussarna i reguljär trafik i Norge

Norges första batteribusslinje invgides på onsdagen. Foto: Enova.

Norges första batteribusslinje invgides på onsdagen. Foto: Enova.

Norge fick på onsdagen sina första batteribussar i reguljär trafik. De två bussarna från Ebusco sattes då i ordinarie trafik mellan Stavanger och Sandnes. Bussarna körs av det stora norska bussföretaget Boreal Transport som ser satsningen som ett pilotprojekt.

Projektet stöds med 2,2 miljoner norska kronor från Enova som ägs av det norska olje- och energidepartementet. Enova upprättades 2001 för att bidra till en förändring av energianvändning och energiproduktion i Norge.

– Elbilar har blivit en succé i Norge och det finns ingen anledning att tro att fi inte ska uppleva samma sak med bussparken. De här bussarna har varken koldioxidutsläpp eller utsläpp av kväveoxider. Det enda de kommer att släppa ut är nöjda passagerare, sa Boreals koncernchef Kjetil Førsvoll i samband med invigningen i Stavanger.

Han menar att det är krävande att välja nya vägar och att det är helt nödvändigt att det offentliga bidrar med stöd till pilotprojekt som bidrar till att elektrifiera transportsektorn.

– En energieffektiv och miljövänlig transportsektor är en förutsättning för att nå lågutsläppssamhället. Men för stora fordon är elteknologin mer obanad mark än för privatbilar. Att visa att elektriska bussar fungerar och att skaffa driftserfarenhet är väldigt viktiga steg på vägen mot att göra kollektivtrafiken mer klimatvänlig, säger Enovas marknadschef för transporter, Petter Hersleth.

Skonas inte
De aktuella bussarna ska gå i linjetrafik mellan Stavanger och Sandnes, en sträcka på 35 kilometer tur och retur. Elbussarna ska gå i normal trafik från klockan sex på morgonen och till omkring midnatt. Det klaras genom snabbladdning vid ändhållplatsen i Sandnes. Var och en av bussarna ska dagligen köras cirka 350 kilometer.

Boreal menar att satsningen har ett stort värde även för resten av kollektivtrafikbranschen genom de erfarenheter som företaget får de närmaste åren.

– De här bussarna ska inte skonas från något. De ska köras i rusningstid, på trafiktunga, kuperade och långa linjer. Vi vill också köra bussarna i sträng kyla för att testa räckvidd och driftsäkerhet. Vi kommer att registrera och analysera alla fel och brister, allt från tekniska utmaningar till hur passagerarna upplever resan och hoppas att andra kan dra nytta av vårt arbete, säger Kjetil Førsvoll.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. 2.2 miljoner NOK, undra hur mycket det blir per passagerare i extra kostnader…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)