Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här kommer Eskilstunas nya kinesiska batteribuss

Den 11 december är det premiär för batteribussar i Transdevs trafik i Eskilstuna och för BYD i Sverige.

Den 11 december är det premiär för batteribussar i Transdevs trafik i Eskilstuna och för BYD i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Transdev i Eskilstuna blir först i Sverige med batteribussar från BYD i reguljär trafik. Den 11 december är det stor elbusspremiär i sme´stan. Om erfarenheterna från de första två bussarna blir positiva kommer Transdev att beställa ytterligare åtta batteribussar till Eskilstuna. De första två bussarna kom nyligen till Sverige och leveransjusteras just nu vid återförsäljaren, Bus Trade Center i Järfälla, nordväst om Stockholm.

När de två första batteribussarna i Eskilstuna sätts i trafik ska de trafikera  servicelinjen i staden.

– Den trafiken är perfekt för elbussarna, men om vi beslutar oss för att investera i ytterligare åtta batteribussar kommer dessa att användas i den övriga tätortstrafiken, berättar Bengt Karlsson, affärschef för Transdev i Eskilstuna.

I maj 2016 kommer Transdev att ta ställning till om det ska bli fler batteribussar i Eskilstuna. Blir det ett ja kommer dessa att sättas i trafik tidigast i början av 2017.

– Att satsa på elbussar passar bra in i den strategi för fossilfri kollektivtrafik som Länstrafiken i Sörmland har, framhåller Bengt Karlsson.

Johnny Struwe, fleet manager, Transdev Sverige. Foto: Ulo MAasing.

Johnny Struwe, fleet manager, Transdev Sverige. Foto: Ulo MAasing.

Rätt eller fel
Bland andra Volvo går i sin elbusstrategi helt in för så kallad opportunity charging, alltså snabbladdning av batterierna vid ändhållplatserna. Men Transdev har i Eskilstuna valt en lösning med större batterikapacitet på bussarna och laddning i depå nattetid.

– Det finns inte en enda teknik som är rätt eller fel, kommenterar Johnny Struwe, fleet manager vid Transdev Sverige.

– Varje trafik har sitt optimala system. I Eskilstuna har vi valt nattladdning för att det inte ska behövas rätt stora investeringar i laddinfrastruktur ute på stan. För trafiken på servicelinjen räcker nattladdning i depå mer än väl. Men nattladdning kräver generellt mer planering av trafiken så att man inte riskerar att bli stående med en buss ute i trafiken.

Johnny Struwe pekar också på att en stor del av de bussar som kör i stadstrafik enbart används i högtrafik förmiddagar och eftermiddagar. Den dagliga körsträckan blir relativt kort.

Egentligen är BYD K9 en låggolvsbuss, men för att få färre stående passagerare bak i bussen och därmed rätt viktfördelning har bussen inretts som en lågentrébuss. Foto: Ulo Maasing.

Egentligen är BYD K9 en låggolvsbuss, men för att få färre stående passagerare bak i bussen och därmed rätt viktfördelning har bussen inretts som en lågentrébuss. Foto: Ulo Maasing.

– Ungefär hälften av bussflottan körs kanske sju eller åtta mil om dagen. Då är räckvidden för nattladdade bussar inget som helst problem. Opportunity charging, däremot, kan vara den bästa lösningen på trafikintensiva linjer där bussarna går i trafik många timmar varje dag, säger han.

Enbart el
De bussar som Transdev sätter in i Eskilstuna är de första som den stora kinesiska busstillverkaren BYD (Build Your Dreams) har levererat till Sverige. Bussarna är BYD:s stadsbussmodell K9 som har testats eller går i trafik i en rad städer i Europa, liksom i Nord- och Sydamerika och Asien. Den största flottan i Europa har Amsterdams flygplats Schipohl där bussarna används för att transportera passagerare mellan terminalerna och flygplan som står parkerade en bit bort från dessa.

Framför mittdörren med sin rullstolsramp finns två klaffstolar samt rullstolsplats. Foto: Ulo Maasing.

Framför mittdörren med sin rullstolsramp finns två klaffstolar samt rullstolsplats. Foto: Ulo Maasing.

Modellen är under ständig utveckling och har numera litium-järnbatterierna på cirka 280 kWh placerade dels längst bak, dels på busstaket ovanför framaxeln. Två separata motorer vid respektive bakhjul driver bussen. Den tekniska kapaciteten på de bussar som ska gå till Transdev i Eskilstuna är 30 mil på en laddning.

– Men i verkligheten påverkas körsträckan av en rad faktorer: hur många resenärer som finns ombord, linjens karaktär och backighet, behovet av uppvärmning med mera, säger Johnny Struwe.

– Vi kommer således att enbart använda el för att värma bussen, vilket minskar räckvidden. Vid kallt väder räknar vi med en räckvidd på 25 mil per laddning. Den tillsatsvärmare som finns i bussarna kommer vi inte att använda. Ska det vara el så ska det…

– Samtidigt går utvecklingen snabbt . På bara några år har jättemycket hänt. Bland annat har batteristorleken minskat med 30 procent, konstaterar Johnny Struwe.

Tre tillverkare
Batteribussarna till Eskilstuna har Transdevs normala stadsbussinredning med rullstolsplats, rullstolsramp vid mittdörren och ett par klaffstolar på höger sida, framför mittdörren.

Förarplatsen på BYD K9. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på BYD K9. Foto: Ulo Maasing.

Passagerarkapaciteten är 29 sittande och 40 stående samt en rullstolsburen resenär.

Egentligen skulle BYD K9 kunna vara en låggolvsbuss, men åtminstone bussarna till Eskilstuna är byggda som lågentrébussar. Golvet bakom mittdörren är upphöjt – men inte av tekniska skäl utan av viktmässiga.

Bussen har två betteripaket, det ena längst bak, det andra på busstaket ovanför framaxeln. Foto: Ulo Maasing.

Bussen har två batteripaket, det ena längst bak, det andra på busstaket ovanför framaxeln. Foto: Ulo Maasing.

Det stora batteripaketet längst bak gör att man riskerar att få en felaktig viktfördelning. För att motverka att alltför många stående passagerare väljer att gå långt bak i bussen har man helt enkelt gjort den bakre delen oattraktiv för stående.

Innan Transdev beslutade sig för att välja BYD till Eskilstuna såg man även på Ebusco och VDL Citea Electric. Man kan också falla tillbaka på en betydande erfarenhet av samtliga tre tillverkare från de fältprov som Transdev i Helsingforsområdet har engagerat sig i.

– De olika tillverkarna var kvalitetsmässigt jämförbara med fungerande produkter. Att vi slutligen valde BYD berodde på den vilja som tillverkaren visade att utvecklas tillsammans med oss, förklarar Johnny Struwe.

När det gäller investeringskostnaderna avstår Jhnny Struwe från att precisera några siffror.

– Det är väldigt svårt att prata priser när det gäller små serier. Men vi bedömer att livscykelkostnaden idag ligger mellan kostnaden för en dieselbuss och en gasbuss. Och när oljepriset börjar gå upp igen gynnas elbussen.

– Dessutom får vi in ovärderlig kunskap i koncernen. Det här är ju ingen testverksamhet utan en ordinarie verksamhet.

Nästa år kommer fler batteribussar från BYD att sättas i trafik i Sverige. Då kommer stadstrafiken i Ängelholm, som körs av Nobina, att bli eldriven.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)