Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Marknadsöppningen: Föga har hänt och föga kommer att ske – resenärspeng möjlig öppning

Den marknadsöppning för busstrafiken som med hjälp av den nya kollektivtrafiklagenskulle ha öppnat för bussbolag som vill köra kollektivtrafik på kommersiell grund har just inte lett till någon ny trafik. Och det kommer inte att hända särskilt mycket i framtiden. Anledningen är att en kommersiell operatör måste agera på en marknad där konkurrenten – den upphandlade trafiken – endast tar betalt för hälften av kostnaderna. Det slås fast i en ny rapport från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

– Det mesta talar för att man enbart i mycket speciella situationer har förutsättningar att erbjuda transportlösningar med så hög kvalité att resenärerna kan acceptera ett högre pris än vad man betalar för det existerande utbudet, skriver forskarna Jan-Eric Nilsson, Roger Pyddoke och Joakim Ahlberg.

De tre forskarna har sett på om det skulle bli annorlunda om dagens subventionssystem till kollektivtrafiken ersätts av en ”resenärspeng”, ungefär som man idag har en skolpeng. Samma princip används i primärvården och delar av äldreomrsorgen.

Principen är att kunden väljer leverantör (bussbolag, skola, vårdcentral osv) och får valet subventionerat av samhället, oavsett vilken leverantör som kunden har valt.

– Med ett sådant system bestämmer varje operatör själv pris, utbud och de andra variabler som idag specificeras av den som upphandlar trafiken. Samhället betalar istället en ersättning per resenär till den eller de operatörer som bedriver trafik.

Det skulle kunna öppna för en utveckling av kollektivtrafiken där helt nya lösningar prövas, skriver forskarna.

– Den typ av kontrakt som idag är vanlig för att betala ut en ersättning till operatören ger mycket begränsat utrymme för nytänkande. Beställaren definierar hur bussarna ska gå och hur ofta, vilket pris som ska tas ut osv.

Den operatör som är villig att genomföra trafiken till lägst kostnad får skriva avtal, konstaterar forskarna.

Konsekvensen är att möjligheterna till nytänkande och nya lösningar hålls tillbaka.

De tre forskarna menar också att en resenärspeng, en subvention per resenär, kan ge incitament för operatörer att välja pris och utbud så att resandet ökar även i ett system där flera operatörer konkurrerar, slår de tre VTI-forskarna fast.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)