Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Åk nu, betala senare – smart sätt att göra det lättare ta bussen

Flygbolaget SAS använder sedan flera år RFiD för att göra resan smidigare för sina trognaste kunder. Foto: Ulo Maasing.

Medan det på många håll i Sverige är ordentligt krångligt att betala för sig när man ska ta bussen dyker kreativa betalningslösningar upp utomlands. Kollektivtrafiken i franska Valence Romans Déplacements är först ut med ett nytt system för att betala bussbiljetter. Systemet riktar i första hand in sig på unga människor där lokaltrafikbolaget har räknat ut att 96 procent äger en smartphone.

Systemet, som är utvecklat av franska ISRA Cards, gör det möjligt att åka med kollektivtrafiken och betala senare.

Istället för att använda sig av traditionella betalkort har man här tagit RFID-tekniken till hjälp. Radio-frequency identification (RFID) är en teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen som kallas för taggar.

I Valence Romans Déplacements använder man sig av en liten, självhäftande etikett som klistras på baksidan av en smartphone. På telefonens display visas att innehavaren har rätt att åka med kollektivtrafiken. Det behövs alltså ingen specialutrustning i bussarna.

Betalning för resan dras senare automatiskt från resenärens bankkonto.

Enligt lokaltrafiken i Valence Romans Déplacements är målgruppen främst yngre passagerare. Av dem äger 96 procent en smartphone.

Flygbolaget SAS använder sedan några år RFID-tekniken på ett liknande sätt. Bolagets guldkortsresenärer får varje år en etikett att fästa på baksidan av sin mobiltelefon. Resenären behöver sedan hålla telefonen mot en läsare i incheckningsautomater, säkerhetskontroll och vid gate för att passera. Till skillnad från den franska lösningen visas ingen information i telefonens display. Istället kommunicerar etiketten blixtsnabbt med SAS bokningssystem.

Taggat som:

Categorised in: Internationellt, Nyheter

2 kommentarer »

  1. Förstår inte riktigt syftet med den franska RFID etiketten om man inte anser sig behöva någon utrustning för att läsa av den vad är då syftet med själva etiketten? RDIF är väl samma teknik som bl.a. SL access och Skånetrafiken Jojo men med installerade läsare överallt, tekniken i sig är inget nytt i den svenska kollektivtrafiken men däremot formen på den.

  2. Förstår inte riktigt syftet med den franska RFID etiketten om man inte anser sig behöva någon utrustning för att läsa av den vad är då syftet med själva etiketten? RDIF är väl samma teknik som bl.a. SL access och Skånetrafiken Jojo.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)