
Lindholmen Science Park i Göteborg kommer att vara en av ändhållplatserna för Volvos nya batteribusslinje.
Nästan ljudlösa, helt emissionsfria och extremt energisnåla batteribussar från Volvo sätts i trafik i Göteborg 2015. Satsningen har döpts till ElektriCity. Tekniken öppnar för helt nya kollektivtrafiklösningar i städerna i framtiden. Minst en av hållplatserna på den nya linjen kommer till exempel att vara inomhus – i framtiden kommer bussen alltså att kunna köra in i exempelvis shoppingcentra.
Bussarna kommer att drivas med förnyelsebar el.
Ombord kommer resenärerna att ha tillgång till ny teknik och minst en av hållplatserna kommer att vara inomhus.
– Det här innebär ett helt nytt sätt att resa och ger kollektivtrafiken möjlighet att bidra till en trivsammare stadsmiljö. En tyst och utsläppsfri kollektivtrafik kan köra på platser i staden som idag inte är tillgängliga. Det är väldigt roligt att i samarbete med regionen och Göteborg kunna lansera detta i vår hemstad, säger Olof Persson, vd och koncernchef för Volvo.
Eldriften sätter inte bara Göteborg på kartan vad gäller hållbara och innovativa lösningar för kollektivtrafiken – den nya busslinjen öppnar också nya möjligheter för hur städer och tätorter planeras.
De elektriska bussarna ska gå mellan Johanneberg Science Park vid Chalmers och Lindholmen Science Park på Hisingen med start 2015.
– Elbusslinjen innebär ett nytt sätt att använda kollektivtrafiken som är mycket positivt för Göteborg. Det visar att Göteborg är en progressiv stad när det gäller stadsplanering. Det ligger också i linje med vårt prioriterade mål att Göteborg ska minska sin klimatpåverkan för att bli en klimatneutral stad och att det hållbara resandet skall öka, säger Anneli Hulthén (s), kommunstyrelsens ordförande.
Förutom själva bussarna, omfattar samarbetet även att ta fram och testa nya hållplatslösningar, trafikledningssystem, säkerhetskoncept, energiförsörjning och affärsmodeller.
Bakom initiativet står Volvokoncernen, i samarbete med Energimyndigheten, Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Göteborg Energi, Västtrafik, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.
Förhoppningen hos parterna är att samarbetsprojektet, som går under namnet ElectriCity, ska locka fler att resa kollektivt. Det förväntas också bana väg för fler, attraktiva kollektivtrafiklösningar inom Västra Götaland.
Projektet presenterades vid en pressträff i Göteborg under måndagen. Bussmagasinet.se var naturligtvis på plats. Här hittar du ett reportage om projektet.
Lämna ett svar