Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Med ljudlös buss rätt in i inomhuscentret

Premiär. När Volvo presenterade sin framtidssatsning på helelektriska bussar körde man in i inomhusentret Östra Nordstan i Göteborg med en eldriven buss. Elbussarna öppnar nämligen för att bussar ljudlöst kan köra även inomhus. Foto: Volvo.

”Otroligt miljövänlig”. Så beskrev Anneli Hulthén(S), kommunstyrelseordförande i Göteborg, den helt eldrivna buss som kommer att sättas i trafik på en ny busslinje i Göteborg 2015. Då kommer 15 laddhybridbussar och tre batteribussar, samtliga från Volvo, att gå i trafik mellan Johanneberg Science Park vid Chalmers och Lindholmen Science Park på Hisingen. Projektet presenterades vid en stor pressträff i Göteborg måndag den 17 maj. Som enda branschmedia fanns bussmagasinet.se på plats.

Av Ulo Maasing i Göteborg

– Är det någon som behöver handla något, frågade kommunstyrelseordföranden i Göteborg, Anneli Hulthén(S), glatt sina medpassagerare i bussen medan storögda och häpna Göteborgare stod utanför och knappt kunde tro sina ögon.

För första gången någonsin rullade nämligen en Västtrafikbuss in i det stora inomhuscentret Östra Nordstan i Göteborg. Ombord var det fullt med folk. Särskilda vakter lotsade fram bussen inomhus. Inte bara för att alla shoppande nog knappast var beredda på att möta en buss just där, utan också därför att bussen var helt tyst där den rullade fram.

Den gick nämligen helt på el.

Storögda göteborgare stannade upp i lunchrusningen när bussen ljudlöst rullade in bland shopparna i Östra Nordstan. Foto: Ulo Maasing

Färden var avslutningen på den presentation som tidigare hade hållits på ett hotell i närheten. Där hade Volvo, Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen lanserat sin satsning på ElectriCity – ett unikt samarbetsprojekt mellan en rad intressenter där elbussar är en central del.

Förutom själva bussarna, omfattar samarbetet även att ta fram och testa nya hållplatslösningar, trafikledningssystem, säkerhetskoncept, energiförsörjning och affärsmodeller.

Volvos koncernchef Olof Persson: Ljudlösheten är elbussens största fördel. Det öppnar för nya sätt att bygga våra städer. Foto: Ulo Maasing.

Göteborgs starka kvinna, Anneli Hulthén, var entusiastisk.

– Den här bussen är otroligt miljövänlig, inte minst när det gäller buller som är ett stort problem i Göteborg. Eldrivna bussar kommer att ge oss möjligheter att bygga en tätare stad där människor inte störs av trafikbuller, sa hon.

Volvos koncernchef Olof Persson var inne på samma linje.

– Den allra största fördelen med elbussen är att den går ljudlöst, slog han fast.

– Den kommer att öppna för ett helt nytt sätt att resa och bygga våra städer. Elbussen ger kollektivtrafiken möjlighet att bidra till en trivsammare stadsmiljö. En tyst och utsläppsfri kollektivtrafik kan köra på platser i staden som idag inte är tillgängliga.

De deltar i ElectriCity i Göteborg

Bakom initiativet ElectriCity står Volvokoncernen, i samarbete med Energimyndigheten, Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Göteborg Energi, Västtrafik, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.

Enbart Volvo satsar 200 miljoner kronor under de närmaste tre åren på att utveckla tekniken. Till det kommer de insatser som övriga parter i projektet gör.

– Volvo vill bli världsledande när det gäller hållbara transportlösningar, slog Olof Persson fast.

Fantastiska hållplatser
Det var för att visa på de nya möjligheter som elbussar öppnar som visningsbussen kördes in i Göteborgs största shoppingcentrum, inomhuscentrat Östra Nordstan.

När elbussarna sätts i trafik 2015 kommer också minst en av hållplatserna att ligga inomhus. Men även andra hållplatser kommer att få en helt ny standard för busshållplatser.

Anneli Hulthén(S), kommunstyrelseordförande i Göteborg: De här bussarna är oerhört miljövänliga. Foto: Ulo Maasing.

– Hållplatserna går att utveckla. De är ju mötesplatser. Kanske ska man där kunna ta sig en fika, koppla upp sig och göra annat. Det ska inte kännas som en belastning att stå på hållplatsen, sa Anneli Hulthén.

– Ska man ha fantastiska bussar som de här elbussarna, då ska man också ha fantastiska hållplatser.

Lite fusk var det med den buss som press och en rad inbjudna fick åka på provtur med, den provtur som spektakulärt avslutades inne i Östra Nordstan. Bussen var nämligen inte en helelektrisk sådan eftersom Volvo ännu inte har någon att visa upp. Istället var det en av de tre laddhybridbussar som användes, men som kördes på batteri under hela turen.

Öppnar för teknikutveckling
Håkan Karlsson, tills nyligen vd för Volvo Bussar och nu chef för det affärsområde inom Volvo där bussarna finns var med på turen. Det är under hans tid som vd som Volvo har utvecklats till världsledande tillverkare av hybridbussar och förberett steget till helelektriska bussar.

– Steget från hybrider till laddhybrider och vidare till helelektriska bussar är inte så väldigt när man väl har batteritekniken, sa han till bussmagasinet.se.

Med eldrivna bussar kan kollektivtrafiken komma in i köpcentra eller genom sin ljudlösa gång göra det möjligt att bygga tätare städer. Foto: Ulo Maasing.

Investeringsmässigt är batteribussen dyrare än laddhybriden som i sin tur är dyrare än en gas- eller dieselbuss.

– Men besparingarna på drivmedelskostnaderna gör laddhybriden vass och batteribussen ännu vassare. Den större investeringen betalar sig därför ganska snabbt, sa Håkan Karlssonn.

En viktig aspekt med elektrifieringen är också att den inte låser den tekniska utvecklingen för lång tid. Så är fallet med exempelvis biogasbussar.

– Om man kräver biogasbussar i en upphandling idag har man låst sig vid den bullriga tekniken åtminstone tio år framåt. Men om man väljer att investera i hybridbussar kan vi senare bygga om dem till laddhybrider om man så önskar. Och laddhybrider kan rätt enkelt byggas om till batteribussar.

– Vår uppfattning på Volvo är att man inte kommer att ha en enda teknisk lösning i en stad. Snarare kommer man att ha såväl hybridbussar som laddhybrider och helelektriska bussar i städerna. Gas är ett bra alternativ i linjetrafik utanför städerna.

Blandad kompott
På den linje mellan två Science Parks i Göteborg där Volvos batteribussar kommer att rulla  blir det också en blandad kompott av bussar. Förutom tre batteribussar kommer där också att rulla 15 laddhybrider.

Västtrafiks vd Lars Backström: Den här satsningen driver utvecklingen framåt. Foto: Ulo Maasing.

Västtrafik, som upphandlar kollektivtrafiken i Västra Götaland, är mycket intresserat av försöket. Med på visningsturen var också Västtrafiks vd Lars Backström som fick en ny reseupplevelse när han tillsammans med de övriga åkte in i Östra Nordstan och fick stiga av där mitt i lunchrusningen.

– Västtrafik har högt ställda miljömål. År 2025 ska 95 procent av vår trafik utföras med fossilfri energi. Ska vi lyckas nå dit måste vi också vara med och driva utvecklingen framåt och det gör vi med den här satsningen, sa Lars Backström.

– Elbusslinjen innebär ett nytt sätt att använda kollektivtrafiken som är mycket positivt för Göteborg. Det visar att Göteborg är en progressiv stad när det gäller stadsplanering, framhöll Anneli Hulthén.

Både hon och Olof Persson hoppades på många studiebesök från när och fjärran. Men Anneli Hulthén lyfte också fram en annan aspekt med ElektriCityprojektet.

En (än så länge) unik bild: En eldriven buss som rullar ut ur ett inomhuscentrum. Foto: Ulo Maasing.

– Det här är en fantastisk möjlighet för oss att visa ett spännande tekniskt utvecklingsprojekt i verkligheten för barn och ungdomar. Det ökar möjligheterna att locka fler att söka sig till tekniska utbildningar, något som är oerhört viktigt både för Göteborg och hela landet.

När Volvo kommer att ha helelektriska bussar i serieproduktion ville Volvofolket inte avslöja, inte heller var prislappen på bussarna slutligen kommer att landa. Men Håkan Karlsson pekade på att Volvo premiärvisade sina laddhybridbussar under våren och att de kommer att vara i kommersiell produktion 2015.

– Det kan ge en vink om vårt tidsperspektiv för elbussarna, sa han.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Det är nog inte lika bra med elbussar som vätgasbussar. Ljudlöst kan bli farligt när folk inte hör att det kommer en buss. Kanske kan lösas med sådana där blixtrar och ljud som utryckningsfordon har när de stängeer av sireenljudet. Men skall dem va på då hela tiden. Nej man kan ha dem av när man körin på inomhusstationer. Men vad gör man när man kör på lLinnégatan tex. Vet inte. Tänk så mycket energi det finns i en enda atom i universum. Skall man då behöva energieffektivisera till den punkt att man stoppar vindens framfart? Tycker inte jag man skall göra. Vinden bär moln med regn inåt land och torra trakter.
    I gp’s intervju med håkan agnevall står det att bussen skall köras 20min och sedan laddas i sex minuter på ändhållplatsen. Men vad händer om det blir stopp eller allvarliga förseningar eller teknik haveri.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)