
Tysk bussbransch protesterar mot att Arrivas ägare, statliga Deutsche Bahn, ger sig in i den avreglerade expressbussmarknaden i Tyskland. Foto: Ulo Maasing.
Den tyska bussbranschens organisation BDO (Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer) protesterar mot att de tyska statsbanorna Deutsche Bahn tar upp konkurrensen med kommersiell busstrafik i landet. BDO är systerorganisation till Bussbranschens Riksförbund, BR.
Bakgrunden är att den långväga busstrafiken i Tyskland avreglerades vid årsskiftet. Sedan dess har en mängd nya företag och aktörer gett sig in på expressbussmarknaden eller planerar att göra det.
En av de nya aktörerna i den långväga busstrafiken är Deutsche Bahn, som även är representerat i Sverige genom att man äger Arriva.
BDO:s vd Christiane Leonard säger i ett uttalande att förbundsdagen att ”det inte är därför som förbundsdagen har avreglerat den långväga busstrafiken genom ett partiöverskridande beslut”.
– Deutsche Bahn bör ägna sig åt sin kärnverksamhet och göra sin hemläxa. Rapporter om fordonsbrist på spåren är oroande. Denna överrskande vändning i DB:s strategi skadar konkurrensen och den avreglerade marknaden, säger Leonard.
I Sverige finns ett antal stora utländska, statligt ägda bussföretag på marknaden.
Lämna ett svar