
Stockholms trafikborgarråd Ulla Hamilton(M): Biogassatsning kanske inte så miljösmart. Foto: Ulo Maasing.
Den dom som mark- och miljööverdomstolen avkunnade i förra veckan då man stoppade planerna på ett jättelik biogasfabrik i sydöstra Storstockholm kan leda till en omprövning av den storsatsning på biogasbussar som Storstockholms lokaltrafik, SL, håller på att driva igenom. Fabriken, som skulle ligga i Skarpnäck, skulle förse många av SL:s bussar med biogas.
Idag räcker inte den lokala biogasproduktionen i Stockholmsområdet till, samtidigt som SL kräver biogasbussar i den stora upphandling av busstrafiken i innerstan som man just nu håller på att genomföra. Även SL:s bussdepå i Gubbängen i södra Stockholm ska alla de omkring 90 bussarna vara biogasdrivna – men den anläggning som skulle leverera biogasen kommer nu aldrig att bli byggd.
SL och politikerna var dock så övertygade om att anläggningen skulle bli av att man redan 2009 började bygga gasledningar till depån från den planerade fabriken.
Bristen på biogas i Storstockholm gör att SL-bussar nu dels drivs med fossil naturgas, dels med biogas som körs in med lastbilar från Örebro och Katrineholm.
Nu börjar Stockholms trafikborgarråd Ulla Hamilton(M) bli tveksam till fokuseringen på biogas.
– Tanken var att man inte skulle behöva transportera avfallet så långt utan ha gasproduktionen i närheten. Men nu kan man fundera på om det är en så miljösmart lösning överhuvudtaget, säger hon till SvT:s nyhetsprogram ABC.
– Vår tolkning av domen är att det blir omöjligt att bygga biogasanläggningar i närheten av tät bebyggelse. Det innebär långa transporter eftersom gasen används i tätorter, säger Bengt Sjöholm, försäljningschef på Swedish Biogas International som skulle ha byggt anläggningen i Skarpnäck till Dagens Nyheter.
Lite ytterligar kommentarer till ABC inslaget finns på min blogg. http://ullahamilton.se/2013/07/03/biogasen-och-stockholm/