Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina vinner i Sundsvall – stora framgångar för Mittbuss (uppdaterad)

Stadstrafiken i Sundsvall krs idag av Keolis. Nästa år tar Nobina över. Då kommer också stadstrafiken till stor del att köras med hybridbussar. Foto: Ulo Maasing.

Stadstrafiken i Sundsvall krs idag av Keolis. Nästa år tar Nobina över. Då kommer också stadstrafiken till stor del att köras med hybridbussar. Foto: Ulo Maasing.

Bussoperatören Nobina har tilldelats busstrafiken i Sundsvall, Njurunda, Timrå och Matfors från och med juni 2014. Det står klart sedan kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland på torsdagen meddelade tilldelningsbeslut i sin senaste upphandling. Upphandlingen är värd omkring 450 miljoner kronor/år. Samtidigt förlorar Nobina den trafik man idag driver i Härnösand. För Keolis innebär upphandlingen ett rejält bakslag.

Totalt berör avtalen berör 200 medarbetare och 80 bussar under åtta år med möjlighet till två års förlängning. Trafiken startar i juni nästa år. Avtalen har en tydlig miljöprägel eftersom Sundsvalls stad i framtiden kommer att trafikeras av hybridbussar.

Samverkansbolaget Mittbuss får trafiken i Sollefteå, Ådalen, Höga Kusten, Härnösand, Sundsvall Nordvästra, Ljungadalen samt linje 331 mellan Sundsvall och Sollefteå samt linje 201 mellan Härnösand och Sundsvall.

Tilldelningsbeslutet för Örnsköldsviks tätort har ännu inte offentliggjorts.

Mittbuss har också vunnit samtliga skolskjutsuppdrag i upphandlingen.

Tomas Byberg, ordförande i Mittbuss: För oss innebär det här minst en dubblering, kanske nästan tredubbling av verksamheten. Foto: Ulo Maasing.

Tomas Byberg, ordförande i Mittbuss: För oss innebär det här minst en dubblering, kanske nästan tredubbling av verksamheten. Foto: Ulo Maasing.

– För oss innebär det här minst en dubblering av Mittbuss´ verksamhet och troligen närmare en tredubbling, säger en strålande glad Tomas Byberg till bussmagasinet.se.

Byberg är ordförande i samverkansbolaget och vd i Byberg&Nordin Busstrafik.

– Jag kan inte förneka att det har varit nervösa sex månader i väntan på beslut. Men det är kul att lokala företag fortfarande kan vara med och slåss.

– Det har ju blivit en tendens att det är de stora, internationella bolagen som tar för sig på den här marknaden. Nu ska vi i Mittbuss snabbt sätta oss och gå igenom hur vi ska fördela trafiken mellan företagen.

Det här är företagen i Mittbuss

Byberg & Nordin AB, Nordingrå, Zetterblads Trafik AB, Nyadal, Bergvalls Buss AB, Graninge, KR Trafik AB, Klövsjö, Lindströms Buss AB, Långviksmon, och Westerlunds Åkeri AB, Kovland.

Troligen kommer Byberg&Nordin att bland annat ta hand om tätortstrafiken i Härnösand.

– Vi kör ju redan stadstrafiken i Sollefteå med två bussar, så vi har en gedigen erfarenhet av tätortstrafik, skrattar Tomas Byberg.

Veolia, som kör en hel del trafik i Västernorrland, deltog inte i upphandlingen. Huvuddelen av Veolias trafik tas nu över av Mittbuss.

För Mittbuss´ del handlar det om att skaffa omkring 100 nya bussar och 120 nya medarbetare.

I tätortstrafiken i Sundsvall, Härnösand och Sollefteå kommer hybridbussar att användas.

– Men det är inte uteslutet att det också kan bli fråga om helelektriska bussar i viss utsträckning, säger Tomas Byberg till bussmagasinet.se.

Fordonen ska också profileras på ett tydligare sätt än hittills.

– Det ska inte vara någon tvekan om vem man åker med och vem som ansvarar för trafiken, säger Per Eriksson, chef för Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland.

– Upphandlingen har på flera sätt gått väldigt bra. Vi får en prisbild som totalt sett för länet ligger bra till om vi jämför med bokslut 2012 och prognos för 2013. Man ska dock komma ihåg att vi upphandlat mindre trafik än vad vi kör idag, säger Per Eriksson.

Utvärderingskriterium i upphandlingen var lägsta pris. Anbud har fått lämnas på enskilt trafikuppdrag samt på kombinationer av trafikuppdrag. Den kombination av anbud som gett det lägsta utvärderade priset totalt för upphandlingen har antagits. 18 anbud från trafikföretag lämnades in.

 

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)