Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stort internationellt intresse för Volvos laddhybrid

Volvo får nu besök av många internationella delegationer som är intresserade av företagets laddhybridbuss. Den här delegationen från Qubec, Kanada, besökte nyligen Göteborg. Foto: Volvo Bussar.

Volvo får nu besök av många internationella delegationer som är intresserade av företagets laddhybridbuss. Den här delegationen från Quebec, Kanada, besökte nyligen Göteborg. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussars laddhybrid, som sedan i maj rullar i ett fälttest på Göteborgs gator väcker nu stort internationellt intresse. Volvo Bussar har hittills haft besök av delegationer från bland annat Schweiz, Österrike, Brasilien och Kanada.

Delegationen från Kanada kom till Göteborg den 28 augusti och bestod av politiker och representanter för regionen Quebecs kollektivtrafik. Quebec står i begrepp att göra en större satsning på elbaserad kollektivtrafik i regionen. Tillsammans med Nova Bus, Volvo Bussars dotterbolag med huvudkontor i Kanada, besökte man Göteborg för att få mer information om Volvos erbjudande inom detta område.

Bland besökarna fanns Patrice Dallaire, Assistant Secretary, Premier Office, Ministry of the Executive Council, och Francois Chamberland, Executive Director, Technical Services, Société de transport de Montréal (STM).

Från Brasilien kom tidigare i somras ett stort antal återförsäljare för att få veta mer om den  nya tekniken och provåka laddhybriden.

Från Schweiz har flera operatörer besökt Göteborg, däribland Aarau och Postauto, som idag har Volvos hybridbussar i sina flottor.

Med över 1200 sålda hybridbussar är Volvo Bussar världsledande när det gäller hybridteknik för tunga fordon. Nyligen sålde företaget 200 hybridchassier till Bogotas BRT system.

I laddbussprojektet i Göteborg deltar förutom Volvo Bussar också Göteborg Energi, Business Region Göteborg, Trafikkontoret och Västtrafik. Projektet delfinansieras av Life+, EU:s finansieringsprogram för miljöprojekt.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)