Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk forskning slår fast: Eldrivna bussar är billigare

Elbussar på rad. Eldrivna bussar är billigare än andra om man ser till alla kostnader under deras livslängd, slår en färsk forskningsrapport från Blekinge Tekniska Högskola fast. Foto: Ulo Maasing.

Elbussar på rad. Eldrivna bussar är billigare än andra om man ser till alla kostnader under deras livslängd, slår en färsk forskningsrapport från Blekinge Tekniska Högskola fast. Foto: Ulo Maasing.

Både ur ett ekonomiskt och hållbart perspektiv är det smart att börja övergången till eldrift i bussar. En förutsättning är att de körs på ny förnybar el. Det hävdar forskare vid Blekinge Tekniska Högskola, BTH. Där driver man ett stort forskningsprojekt som heter Greencharge och som är inriktat på hållbara transporter.

Det är inom ramarna för det projektet som forskarna vid BTH har kommit fram till att helt eldrivna bussar kostnadsmässigt är mycket konkurrenskraftiga, inte bara i städer utan också i regionaltrafik.

Deras studie visar tvärtom att det med dagens teknik är billigare att köra helt eldrivna bussar och att räckvidden räcker för regioner som sydostsverige där det är 10-12 mil mellan huvudorterna.

Studien visar på nästan 25% lägre kostnader för en eldriven buss med batterier som lagringsmedia jämfört med en dieseldriven buss. Detta är beräknat på den totala ägandekostnaden för trafikhuvudmännen under en driftsperiod på åtta år.

Bakgrunden till det uppseendeväckande resultatet ligger enligt BTH en rad tekniska genombrott som bättre batteri- och laddteknik, lägre inköpspris för bussar, samt lägre underhållskostnader för eldrift.

I övergången från dieseldrivna bussar till eldrift  kan forskarna vid BTH se tydliga positiva resultat. Ljudnivån i bussen minskar och därmed ökar komforten, ljudnivån runt bussen minskar, vilket möjliggör mindre störningar och en trevligare miljö i stadskärnan. Till detta kommer bättre luftkvalitet tack vare så gott som inga utsläpp, och en övergång till fossilfria transporter.

BTH-forskarnas rapport presenterades på en konferens i Stockholm på torsdagen.

Nutida ägarkostnad (8 år) kr/km per energibärare – standardscenario. Ur BTH/Greencharges rapport Hållbarhets- och kostnadsanalys av energibärare för bussar i medelstora svenska städer.

Nutida ägarkostnad (8 år) kr/km per energibärare – standardscenario. Ur BTH/Greencharges rapport Hållbarhets- och kostnadsanalys av energibärare för bussar i medelstora svenska städer.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)