Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Världens första batteridrivna ledbuss för BRT-system

BYD kommer nästa år att börja producera helt eldrivna ledbussar. Foto: BYD.

BYD kommer nästa år att börja producera helt eldrivna ledbussar. Foto: BYD.

Den kinesiska busstillverkaren BYD lanserar nu vad man hävdar är världens första helt eldrivna ledbuss. Vid konferensen Mobility and Transport i Colombias huvudstad Bogota nyligen tillkännagav BYD att man 2014 kommer att börja producera en 18-meters, batteridriven buss. Den första versionen är skräddarsydd för trafik i Bogotas banbrytande BRT-system TransMilenio.

Eftersom TransMilenio använder sig av stationer med upphöjda plattformar är även den batteribuss som BYD lanserar i sin första version en höggolvsbuss. Men bussen kan enligt tillverkaren även levereras med genomgående låggolv.

Enligt BYD ska bussen kunna köras 240 kilometer på en laddning.

Bussen är försedd med navmotorer, är byggd på chassi av stål och med kaross i aluminium.

BYD:s 12-meters batteribuss K9 går i provtrafik i en rad städer i Europa och övriga världen, bland dem Köpenhamn.

TransMilenio etablerades i december 2000 och trafikerar nu elva linjer på totalt 87 kilometer. Omkring 1400 bussar trafikerar systemet.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)