Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Wennerholm: Ökad tillgänglighet bakom dyr busstrafik

Förbättrad tillgänglighet och färre sittplatser gör att bussresandet inte verkar ha ökat lika mycket som kostnaderna, hävdar Christer G Wennerholm(M). Foto: Ulo Maasing.

Förbättrad tillgänglighet och färre sittplatser gör att bussresandet inte verkar ha ökat lika mycket som kostnaderna, hävdar Christer G Wennerholm(M). Foto: Ulo Maasing.

Det är förbättrad tillgänglighet som är en stor del av förklaringen till det ökade gapet mellan kostnaderna för busstrafiken i Storstockholm och bussresandet. Det hävdar Stockholms trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M) med anledning av de siffror som presenterades på måndagen. Dessa visade på en galopperande kostnadsökning för busstrafiken i Storstockholm.

– Det är signaler som måste tas på största allvar. Samtidigt ser vi ett ökat resande med buss och fler bussresenärer är nöjda, bloggar Wennerholm, dock utan att presentera några siffror.

– Att bussresandet inte verkar ha ökat lika mycket som kostnaderna beror i mångt och mycket på att de aktuella mätningarna utgår från sittplatskilometer. Men då alla nya bussar är tillgänglighetsanpassade har de också färre sittplatser och är ett viktigt led i att kollektivtrafiken ska vara öppen för alla.

Wennerholm, som häromåret pläderade för en omfattande utbyggnad av spårvägar i Stockholms innerstad och förklarade att tunnelbanan var färdigutbyggd, tar nu upp BRT-utbyggnader i Stockholm.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)