Omkring 1600 deltagare med koppling till svensk person- och godstransportnäring fanns på plats på onsdagsförmiddagen när infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) öppningstalade på Transportforum i Linköping. I publiken fanns bland annat forskare, lobbyister, intresseorganisationer, politiker och inte minst konsulter som på Transportforum ser en möjlighet att marknadsföra sina tjänster.
Alla fick de höra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd hålla ett invigningstal som var tydligt präglat av att valåret just har inletts. Hennes inledningsanförande kretsade mycket kring investeringar i infrastruktur och järnvägsfrågor. Bussen nämndes aldrig och endast i förbigående nämnde ministern kollektivtrafik på väg.
Hennes stora nyhet för dagen var att regeringen har gett i uppdrag till Trafikverket att snabbutreda hur de ännu inte beslutade delarna av Götalandsbanan och Europabanan ska byggas och vad de kan komma att kosta. Det gäller alltså stambanan via Linköping och Jönköping till Göteborg respektive Malmö.
Om infrastrukturministern valde att ligga lågt när det gäller busstrafik togs ämnet upp i flera av seminarierna på transportforum under onsdagen. En av sessionerna ägnades åt laddbara elektrifierade kollektivtransporter. Där pekade Ulf Gustavsson på att 30 procent av allt kollektivt transportarbete i Sverige görs med buss.
– Men var det någon som under den långa inledningsdebatten med generaldirektörerna på förmiddagen hörde dem tala om bussen? Flyget, järnvägen, sjöfarten är mycket intressantare att tala om, trots att inget annat trafikslag är större än bussen när det gäller transportarbetet.

Leif Magnusson, Svensk Kollektivtrafik: Energi ska inte bara vara förnyelsebar. Den ska också användas effektivt. Foto: Ulo Maasing.
Biogasbuss minst effektiv
Svensk Kollektivtrafiks miljöexpert Leif Magnusson tog upp frågan om olika drivmedel för stadsbussar. Han avslöjade att ett nytt, branschgemensamt miljöprogram för kollektivtrafikbranschen kommer att presenteras inom några veckor.
– Där kommer vi att lägga klart större tyngd än hittills vid effektiv energianvändning. Det räcker inte bara med att använda förnyelsebar energi i kollektivtrafiken. Energin måste också användas effektivt, sa Leif Magnusson.
Han aviserade att man kommer att sänka normen för energianvändning i kollektivtrafiken från dagens 0,20 till 0,15 kilowattimmar per passagerarkilometer.
Leif Magnusson presenterade siffror som visade att det bara är tre trafikmedel som lever upp till den nya normen: eldrivna bussar, laddhybridbussar och eldrivna tåg. Dieseltåg ligger precis på gränsen, medan buss som drivs med diesel, RME eller HVO alla ligger klart över normen. ”Vanliga” hybridbussar ligger också över normen.
Biogasbussar, däremot, ligger överlägset sämst till när det gäller energianvändning. Att använda biogas för att driva bussar är helt enkelt inte ett effektivt sätt att använda energi.
På ett annat seminarium om pris- och betalsystem i kollektivtrafiken fick Charlotte Wäreborn Schultz från X2AB en fråga från riksdagsledamoten Stina Bergström (MP).
– Vad skulle ni vilja ha från oss politiker när det gäller framtidens pris- och betalsystem i kollektivtrafiken, frågade Stina Bergström.
– Vi kan svara i höst, sa Charlotte Wäreborn Schultz medan många i publiken uppfattade det som att beskedet skulle komma först nästa höst och häpnade över den missade möjligheten för branschen att påverka politiken.
Lämna ett svar