Frågan om tillförlitligheten i trafikpolisens mätningar blev central när vd:n för Göteborgs Spårvägar , Lars-Börje Björfjäll, på måndagen stod inför hovrätten. Åtalet gällde brott mot fordonsförordningen. Åklagaren hävdar att Björfjäll är ansvarig för att bussar som tillhör Göteborgs Spårvägar har använts i Göteborgstrafiken trots att de är trafikfarliga. Björfjäll tillbakavisar anklagelserna.
När målet var uppe i tingsrätten friades Björfjäll eftersom domstolen ansåg att det fanns oklarheter i polisens rapportering av bussarnas brister.
Björfjälls advokat tog på onsdagen i hovrätten upp tingsrättens tvivelsmål. Han ifrågasatte om polisen inspekterar klämskydden i bussdörrarna på rätt sätt, likaså om det verkligen handlar om oljeläckage som polisen hävdar i sina rapporter.
Kammaråklagare Lotta Nielsen hävdar att polisen i sina kontroller hittat mängder med brister på bussarna. De allvarligaste var enligt åklagaren 17 defekta klämskydd och 18 oljeläckage i motorerna.
Björfjälls advokat hävdade att det i elva fall inte alls varit fråga om oljeläckage och att det i flera fall var tveksamt om det varit fråga om läckage eller inte. Åklagaren och polisen, däremot, hävdar att mätmetoderna har varit korrekta.
Rättegången fortsätter avslutas under onsdagen. Om spårvägs-vd:n skulle fällas riskerar han böter.
Det vore ju absurt om ett bussbolag som är operatör de facto inte kan ställas till svars för tekniska brister på fordon, som är farliga, och kan leda till att passagerare och chaufförer kommer till skada. Antingen så säger en verkstad att en buss är väl skött och lämplig att använda i trafik, eller så är bussen olämplig. Jag trodde att bussar var på Bilprovningen?
Och fick godkänt eller underkänt? Hur kan polis och åklagare sakna bevis?? Görs polisanmälan och väcks åtal, trots undermåliga bevis? Trots att man vet att bevisen är undermåliga? Det hade varit intressant att få veta mer.