Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dalatrafik slår ifrån sig, tar fram hemligstämpeln och vill inte träffa Nobina

Nobinabussar i Borlänge. Turerna blir allt fler och klimatet allt frostigare kring Dalatrafiks bussupphandling. Foto: Ulo Maasing.

Nobinabussar i Borlänge. Turerna blir allt fler och klimatet allt frostigare kring Dalatrafiks bussupphandling. Foto: Ulo Maasing.

Turerna kring busstrafikupphandlingen i Dalarna blir allt fler, samtidigt som relationerna mellan Dalatrafik och operatören Nobina blir allt frostigare. Under tiden närmar sig halvårsskiftet och ingen vet idag vem som ska köra busstrafiken i Dalarna från den 1 juli. Samtidigt har Dalatrafiks styrelse meddelat Nobina Sveriges ledning att man inte är intresserad av att träffas. Att Dalatrafik avbröt direktupphandlingen av busstrafiken beror på att anbuden var för dyra, säger Dalatrafik. Dessutom säger man sig ha flera andra sakliga skäl för att avbryta –  men de skälen hemligstämplar Dalatrafik.

Av Ulo Maasing

Bakgrunden till de senaste turerna är  att Dalatrafiks vd Claes Annerstedt den 27 januari beslutade att avbryta direktupphandlingen av busstrafiken i Dalarna. Tidigare hade förvaltningsrätten i Falun förbjudit Dalatrafik att fullfölja upphandlingen innan domstolen hade prövat den rättsligt. Direktupphandlingen var i sin tur en följd av det kaos som brutit ut kring Dalatrafiks ”ordinarie” upphandling av trafiken.

Annerstedts beslut att avbryta direktupphandlingen fick Nobinas jurister att reagera och protestera hos förvaltningsrätten eftersom man ansåg att Dalatrafik på det sättet försöker gå runt förvaltningsrättens beslut om direktupphandlingen och ge Arriva och Sambus trafiken.

Dessutom, skrev Nobinas jurister, har ”Nobina från olika källor erfarit att Arriva har börjat vidta åtgärder i Skåne för att rusta upp och sätta ett antal vilande bussar i trafikdugligt skick eftersom bolaget fått i uppdrag att utföra trafiktjänster för Dalatrafik med start i juni”.

I praktiken innebär det att Nobina misstänker att Dalatrafik försöker göra upp under bordet med Sambus och Arriva.

För sent
I sitt svar till domstolen tillbakavisar Dalatrafik alla anklagelser. Man vill inte ens att domstolen tar upp Nobinas senaste skrivelse eftersom Dalatrafik hävdar att den har kommit in för sent till domstolen.

Det resonemanget bygger man på ett e-mail till en enskild tjänsteman vid Nobina.

Som argument för Dalatrafik fram att beslutet om att direktupphandlingen skulle avbrytas fattades den 27 januari. Samma dag skickade Dalatrafik ett e-mail med beslutet till Nobinas marknadschef Sjur Brenden. Därmed anser man att Nobina underrättades om beslutet. När Nobina sedan kom in med sitt svar till domstolen den 7 januari var det för sent – den tillåtna tidsmarginalen på 10 dagar hade överskridits.

Men om domstolen ändå tar upp Nobinas skrivelse vill Dalatrafik att den helt avslås. Anledningen till att Dalatrafik avbryter direktupphandlingen är inte alls att man vill få slut på den pågående processen eller för att undvika en negativ dom, heter det i Dalatrafiks skrivelse. Man slår alltså ifrån sig alla misstankar om att Dalatrafik vill runda upphandlingsreglerna.

Det enda sakargument som Dalatrafik för fram till domstolen för att avbryta direktupphandlingen är att de bud man har fått in är för dyra.

”Dalatrafik har mottagit flera anbud i direktupphandlingen. Dessa har noggrant genomgåtts och analyserats. Det har blivit uppenbart för Dalatrafik att pris och villkor i dessa anbud får till följd att anbuden är för dyra sett i förhållande till vad Dalatrafik haft att räkna med. Dessa omständigheter utgör i lagens mening och i enlighet med rättspraxis sakligt godtagbara skäl att avbryta direktupphandlingen”, heter det i brevet till domstolen.

Några andra sakskäl för att avbryta direktupphandlingen förs inte fram av Dalatrafik. Man säger bara att man har ”haft sakligt godtagbara skäl” att avbryta upphandlingen.

Vilka de skälen är hemligstämplas däremot av Dalatrafik:

”Några närmare och mer ingående kommentarer om dessa skäl låter sig inte göras med hänsyn till den strikta anbudssekretessen”, skriver Dalatrafiks jurister till förvaltningsrätten.

Samtidigt som Dalatrafik på det här sättet tar fram hemligstämpeln passar man på att ge Nobina en rejäl känga i sin skrivelse till förvaltningsrätten. Nobina är helt enkelt rädd för att inte klara konkurrensen.

”En naturlig slutsats av Nobinas agerande är att bolaget synes ha stora farhågor för att i konkurrens med andra aktörer inom branschen inte kan lämna ett konkurrenskraftigt anbud”, skriver Dalatrafik till förvaltningsrätten.

Nobina Sveriges vd Jan Bosæus får nobben av Dalatrafiks styrelse. Foto: Ulo Maasing.

Nobina Sveriges vd Jan Bosæus får nobben av Dalatrafiks styrelse. Foto: Ulo Maasing.

Nobbar möte
Kriget kring busstrafiken i Dalarna fortsätter alltså medan dagen när Nobinas avtal med Dalatrafik går ut snabbt rycker närmare. Nu är det bara drygt fyra månader kvar.

Vad som händer sedan är det ingen som vet idag.

Den 5 februari skrev också Nobina Sveriges vd Jan Bosæus brev till Dalatrafiks styrelse. Där pekade han på att halvårsskiftet närmade sig och begärde ett möte mellan Nobinas ledning och Dalatrafiks styrelse.

– Vi har i många sammanhang meddelat Dalatrafiks högsta tjänstemän och även offentligt att vi kan fortsätta atbetet och säkra kollektivtrafiken i Dalarna även efter sommaren. Det erbjudandet har mötts med total tystnad. Vilka krafter motverkar en god dialog mellan oss och Dalatrafik som uppdragsgivare?

Så skrev Bosæeus till Dalatrafiks styrelse och fortsatte:

– Den senaste tidens avsaknad av dialog och förståelse av till synes dolda drivkrafter tvingar in oss i en juridisk process som vi som trafikföretag är ointresserade av.

Dalatrafiks styrelseordförande Inga-Britt Kronnäs uppger för bussmagasinet.se att brevet togs upp på ett styrelsemöte med Dalatrafik den 6 februari.

Däremot besvarades det inte då. Istället väntade Dalatrafik till i fredags i förra veckan med att lägga svaret på lådan och först på måndagen, den 17 februari, kom det korta svaret till Nobina. Där förklarade Dalatrafiks styrelse att man hade haft ett antal möten med Nobina och att mn inte såg det som meningsfullt att ha ett möte mellan styrelsen och Nobinas ledning.

Taggat som: , , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Kriget måste få ett slut !!

    Detta ordbajseri skadar hela branschen.

    Dags att parterna sätter in en opartisk medlare omgående.

    Synpunkter från liten men klok

  2. Alltså all laglig grund för att förlänga ett kontrakt har mej veterligen passerats så att nappa på Nobinas erbjudande om att köra vidare lär ju ses som en direktupphandling vilket Nobina har sett till inte får ske.

    Kan väll vara så att Dalabuss sak uppstå och valt hyra bussar fram tills dom får fram nya ?

  3. ”När Nobina sedan kom in med sitt svar till domstolen den 7 januari var det för sent .”

    7 februari!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)