Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyrare trafik blir ännu dyrare för Dalakommuner

Dalatrafik 13.41.24Kostnaderna för kollektivtrafiken i Dalarna skjuts från halvårsskiftet mycket mer än hittills över på Dalakommunerna. Hittills har ägarbidraget från kommuner och landsting varit 50/50, men från halvårsskiftet ska kommunerna stå för 70 procent av kostnaderna och landstinget för 30. Överflyttningen av kostnaderna kommer i ett läge när trafiken har blivit avsevärt dyrare på grund av upphandlingsbråket i Dalarna.

Bakgrunden är att landstinget har sagt upp avtalet med kommunerna om kollektivtrafiken.

–  Vi har räknat om kostnadsfördelningen till de faktiska kostnader som kollektivtrafiken har in, säger Leif Nilsson (S), ordförande i Region Dalarna. till Dalarnas Tidningar.

I det nya avtalet är grundprincipen att varje part betalar för den trafik man beställer.

Beslutet kommer i ett skede då kollektivtrafiken blir mycket dyrare för beställarna – och för skattebetalarna – på grund av bråket kring Dalatrafiks stora upphandling av all busstrafik i Dalarna. I den upphandling som blev klar i somras låg det totala anbudspriset på 507 miljoner kronor/år. I Dalatrafiks direktupphandling, som blev klar i februari, slutar notan för trafiken på cirka 563 miljoner kronor/år.

Direktupphandlingen beslutades ytterst av Region Dalarna som nu alltså flyttar över hvuddelen av de kraftigt ökade kostnaderna på regionens kommuner.

Samtidigt får resenärerna nöja sig med betydligt äldre bussar än i den ursprungliga upphandlingen. Direktupphandlingens båda vinnare, Keolis och SamBus, kommer nämligen att använda sig av äldre bussar som har blivit över på andra håll.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)