Kostnaderna för kollektivtrafiken i Dalarna skjuts från halvårsskiftet mycket mer än hittills över på Dalakommunerna. Hittills har ägarbidraget från kommuner och landsting varit 50/50, men från halvårsskiftet ska kommunerna stå för 70 procent av kostnaderna och landstinget för 30. Överflyttningen av kostnaderna kommer i ett läge när trafiken har blivit avsevärt dyrare på grund av upphandlingsbråket i Dalarna.
Bakgrunden är att landstinget har sagt upp avtalet med kommunerna om kollektivtrafiken.
– Vi har räknat om kostnadsfördelningen till de faktiska kostnader som kollektivtrafiken har in, säger Leif Nilsson (S), ordförande i Region Dalarna. till Dalarnas Tidningar.
I det nya avtalet är grundprincipen att varje part betalar för den trafik man beställer.
Beslutet kommer i ett skede då kollektivtrafiken blir mycket dyrare för beställarna – och för skattebetalarna – på grund av bråket kring Dalatrafiks stora upphandling av all busstrafik i Dalarna. I den upphandling som blev klar i somras låg det totala anbudspriset på 507 miljoner kronor/år. I Dalatrafiks direktupphandling, som blev klar i februari, slutar notan för trafiken på cirka 563 miljoner kronor/år.
Direktupphandlingen beslutades ytterst av Region Dalarna som nu alltså flyttar över hvuddelen av de kraftigt ökade kostnaderna på regionens kommuner.
Samtidigt får resenärerna nöja sig med betydligt äldre bussar än i den ursprungliga upphandlingen. Direktupphandlingens båda vinnare, Keolis och SamBus, kommer nämligen att använda sig av äldre bussar som har blivit över på andra håll.
Lämna ett svar