Allianspartierna i Stockholms Läns Landsting vill skynda på en omvandling av dagens stombusslinje 4 till spårväg, skriver Metro. Det sker samtidigt som Stockholms trafikborgarråd Ulla Hamilton (M) och trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) på måndag ska presentera en satsning på ökad framkomlighet för samma busslinje.
Stombuss 4 i Stockholm är Sveriges mest utnyttjade busslinje med drygt 60 000 resenärer på en normal vintervardag. Det är mer än SJ:s alla tåg. Flertalet resor på 4:an är dock korta. Oppositionen i Stockholms läns landsting är ytterst skeptisk till att bygga mer spårväg i innerstaden, och påminner om de skyhöga kostnaderna för Spårväg City, även kallad NK-Expressen.
– Erfarenheten från ”NK-Expressen” är att det är väldigt dyrt. Och att konvertera en lång linje som 4:an skulle förstås kosta ännu mer. Jag vill se vad vi kan göra för att förbättra busstrafiken istället, säger oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) till Metro.
Linjen är tolv kilometer lång och har 411 avgångar/dygn på vardagar.
Erika Ullberg säger sig tro mycket på det projekt för ökad framkomlighet för 4:an som startar på måndag. Projektet omfattar fler kollektivkörfält, prioritering av bussen vid trafiksignaler, ett antal indragna hållplatser och skärpt övervakning av felparkerade fordon. Sammanlagt ska åtgärderna leda till mer regelbunden och snabbare trafik.
Christer G Wennerholm är aktiv spårvägslobbyist och ordförande i Spårvagnsstäderna, en lobbyorganisation med bland annat de stora spårvagnstillverkarna som starka medlemmar. Vid sidan av lobbyarbetet är han högste ansvarige politiker för kollektivtrafiken i Storstockholm.
Lämna ett svar