Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT räddar årets fotbolls-VM

    BRT-systemet Move i VM-staden Belo Horizonte klarar 700 000 resenärer/dygn. Foto via Wikimedia Commons.

BRT-systemet Move i VM-staden Belo Horizonte klarar 700 000 resenärer/dygn. Foto via Wikimedia Commons.

Problemen har hopat sig inför fotbolls-VM i Brasilien som inleds i juni. De sociala problemen tornar upp sig, arenabyggen är kraftigt försenade och till och med elströmmen riskerar att inte räcka till under VM som inleds den 12:e juni. Flygplatser och hotell är inte utbyggda som de ska. Många kritiker pekar också på att de jätteinvesteringar som görs inte kommer att ge några bestående värden för vanligt folk i de storstäder där matcherna spelas.

Men det finns undantag. Inför VM storsatsar en rad städer på att bygga ut BRT-system som ska finnas kvar även efter både fotbolls-VM och sommar-OS 2016.

En av de städer som bygger ett ambitiöst BRT-system är staden Belo Horizonte dit Volvo, som vi nyligen rapporterat, har sålt 132 bussar. Bussarna kommer att användas i två av korridorerna i systemet som har döpts till Move. Mercedes-Benz levererar 500 bussar till systemet.

Belo Horizonte ligger i sydöstra Brasilien och är en av tolv städer som står som värd för Fotbolls-VM. För några veckor sedan  invigdes Move som ska kunna transportera 700 000 människor om dagen, alltså nästan lika många som Stockholms tunnelbana.

Fullt utbyggt kommer Move att vara 23 kilometer långt, ha tre linjer (eller snarare korridorer) och 40 stationer som i genomsnitt ligger 400 meter från varandra. Resenärerna köper sina biljetter på stationerna, innan de stiger på. Stationernas plattformar ligger i nivå med bussgolvet.

Mobilitetsplan
Move är en satsning som visserligen har tajmats med fotbolls-VM, men som är ett resultat av att staden har vuxit dramatiskt. 1897 planerades staden för att hundra år senare ha vuxit till en veritabel metropol med 100 000 invånare. Men det blev lite mer: idag bor 2,5 miljoner människor i Belo Horizonte.

Befolkningsexplosionen har givetvis satt stadens infrastruktur på hårda prov, samtidigt som trafikstockningarna och luftföroreningarna har blivit allt värre. Det går en bil på varannan invånare i Belo Horizonte.

Stadens ledning har klubbat något som saknas i svenska städer, en omfattande mobilitetsplan, PlanMob BH. Ett viktigt inslag i planen är att öka kollektivtrafikens andel av resandet dramatiskt.

Redan idag görs drygt 52 procent av alla resor i Belo Horizonte med kollektivtrafik, medan individuell motoriserad trafik (bilar, motorcyklar, mopeder mm) svarar för 29 procent av resorna. År 2030 ska 70 procent av resorna i staden göras med kollektivtrafik.

För att nå det målet har BRT-systemet Move en nyckelroll.De tre korridorerna i systemet kommer att förbinda centrum med de större ytterområdena. Nyligen öppnades den första korridoren för trafik, de resterande två ska enligt planerna öppnas i maj.

Som en tunnelbana med kapacitet som en sådan. I maj är samtliga tre korridorer i trafik.

Som en tunnelbana med kapacitet som en sådan. I maj är samtliga tre korridorer i trafik.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)