
85 procent av de tidigare anställda vid Volvos bussfabrik i Säffle har ett år efter nerläggningen fått nytt jobb eller avtalspension. Foto: Ulo Maasing.
85 procent av de tidigare anställda vid Volvo Bussar i Säffle har fått nytt jobb eller avtalspension. Produktionen av bussar avslutades i Säffle 2013 då Volvo koncentrerade all bussproduktion för den europeiska marknaden till polska Wroclaw. Totalt påverkades 328 tillsvidareanställda av förändringen.
Ett år senare har åttiofem procent av de tidigare anställda vid Volvo Bussars produktion i Säffle nytt jobb eller avtalspension.
– Vi har arbetat aktivt för att skapa nya arbetstillfällen i Säffle och stöttat nyetablering av företag med goda expansionsmöjligheter. Vi har även haft ett nära och bra samarbete med arbetsförmedlingen och Säffle kommun. Idag är det glädjande att kunna se att så många av våra tidigare medarbetare hittat ny sysselsättning och att deras kompetens tas till vara, säger Håkan Karlsson, högste chef för Volvokoncernens bussverksamhet.
Idag har tre nya företag etablerat sig i Volvos lokaler: konsultföretaget ÅF, komponenttillverkaren Hanza och Cellcomb som tillverkar miljövänliga laminatprodukter.
Både Hanza och ÅF har anställt tidigare Volvomedarbetare. Cellcomb flyttar in under sommaren 2014. Volvo Bussar har behållit verksamheten med rekonditionering av bussar i Säffle.
I den tidigare karossfabriken, som är över hundra år gammal, tillverkas sedan i vår också några av världens modernaste elbussar.
Volvos samarbetsavtal med ÅF omfattar nämligen produktutveckling och tillverkning av tre fullelsbussar som tas fram inom ramen för det så kallade ElectriCity-projektet. Bussarna är tysta, utsläppsfria och kommer att rulla i Göteborg med start i juni 2015.
Lämna ett svar