Karlstadsbuss, som har det övergripande ansvaret för kollektivtrafiken i Karlstad, fortsätter att locka till sig allt fler resenärer, trots att kollektivresandet i Värmland minskar enligt den rapport från Trafikanalys som presenterades igår.
Under 2013 gjordes 6,4 miljoner resor jämfört med 6,2 miljoner 2012 vilket motsvarar en resandeökning med 3,2 procent, framhåller man från Karlstadsbuss.
Även hittills i år ökar resandet med stadsbussarna i Karlstad. Under åren 2005-2013 har resandet med Karlstadsbuss ökat 64 procent.
Det minskade resandet i Värmland faller således helt på den trafik som Värmlandstrafik svarar för.
Trafikanalys siffror tycks inte heller i år vara helt tillförlitliga. Således uppger Trafikanalys att kollektivresandet i Skåne har minskat något under fjolåret.
– Fel. Vi hade en resandeökning på 2,7 procent, framhåller Skånetrafikens trafikdirektör Henrik Dagnäs för bussmagasinet.se.
Tyvärr har det alltid varit mycket felkällor i materialet från Trafikanalys. Det är märkligt att en statlig myndighet kan sköta denna uppgift så slarvigt. Man kontrollerar bara uppgifterna ifall det är mer än 15 procents avvikelse från föregående år. Det är en på tok för hög avvikelsenivå – särskilt som statistiken bygger på enkäter. Med tanke på hur få kollektivtrafikmyndigheter det finns och det lilla antalet uppgifter som lämnas, kunde man tycka att man kunde använda lite mer omsorg för att få till rätt siffror.
Vad det tycks som är att man räknat in Lunds busstrafik två gånger för 2012. Det egentliga resandet med Skånetrafiken var då ca 149 miljoner (inklusive stadstrafiken i Lund) och inte 157 miljoner som anges för 2012. Därmed ser det ut som en minskning i tabellen från 2013. Detta verkar vara rättat för i år. Som bekant drev ju Lund fram till april 2013 trafiken själva, man har alltså hämtat in uppgifter även från dem.
Och läser man vidare i Värmlandstrafiks årsredovisning rörande resandestatistiken så berättar man att man ändrat system för att räkna antalet resenärer. Det gör – skriver man – att det inte går att jämföra siffrorna med föregående år. Däremot räknar man själva med att det inte varit något resandetillväxt för 2013. Troligtvis är alltså även den kraftiga minskningen för Värmlands del, mer en effekt av olika sätt att räkna på, än en faktisk resandeminskning.
Sunda förnuftet säger också att man inte får så stora variationer beroende på förändrade resmönster. Allt över +/- 4 procent på regional nivå måste i regel anses som orealistiska siffror – såvida inte något dramatiskt har inträffat i trafikutbud eller prissättning under året.
Hur ska Värmlandstrafik öka resenärer med sämre standard på bussar?? När andra länstrafik företag satsar på komfort så gör Värmlandstrafik tvärtom. På sämre komfort, bussar ytan toalett på långresor.MM Avgå Grodan Lars Bull