Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Lättare för stockholmare att hålla koll på kollektivtrafiken

Bussarna i Stockholms innerstad ska få helt nya infosystem för resenärerna, berättar Karl Orton, Keolis. Foto: Pilotfish.

Bussarna i Stockholms innerstad ska få helt nya infosystem för resenärerna, berättar Karl Orton, Keolis. Foto: Pilotfish.

Det kommer att  bli lättare för bussresenärer i Stockholm att hålla koll på kollektivtrafiken. När Keolis går in på sitt nya avtal för busstrafiken i Stockholms innerstad förnyas en stor del av bussflottan. Samtidigt introduceras ett modernt informationssystem i flertalet av de nya bussarna. Sammanlagt får 120 av de 182 nya bussar som levereras stora bildskärmar för passagerarna.

– När bussen närmar sig en knutpunkt skall realtidsinformation om anslutningstrafik med andra bussar, t-bana eller pendeltåg komma upp på skärmarna. Då får man reda på om man behöver springa eller gå. Våra trafikledare kan lägga upp texter om speciella händelser, säger Karl Orton, Keolis ´ chef för teknisk utveckling och inköp till IT-leverantören Pilotfish´ nyhetsbrev.

För att få ihop en pålitlig information till resenärerna måste bussen hämta och skicka information via flera olika system. Från andra trafikföretag hämtas uppgifter om var deras fordon befinner sig just då. Allt läggs samman med data från andra håll.

Den nya trafikinformationen i bussarna i Stockholms innerstad väntas vara i drift nästa sommar när innerstadsbussarna får ett nytt linjenät.

Leverantör av det nya infosystemet är Göteborgsföretaget Pilotfish. All datakommunikation till och från bussen passerar företaget. Pilotfish fungerar ungefär som en trådlös router i ett wifinät hemma. Den kopplar datatrafiken över teleoperatörernas nät, övervakar systemen i bussen och får dem att fungera tillsammans.

För Keolis är Sverige en testmarknad när det gäller IT-systemen.

– Tidigare har IT varit en fråga för kollektivtrafikens huvudmän som SL och Västtrafik. Men nu börjar det bli så många system att det kan bli lättast att lägga hela ansvaret för att fixa det på oss operatörer, säger Karl Orton.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)