Busslinjen mellan sörmländska Trosa och Liljeholmen i sydvästra Stockholm, Trosabussen, kommer från nästa sommar att drivas på helt kommersiell grund. Kollektivtrafikmyndigheten i Södermanland har beslutat att avstå från att lägga trafikplikt på linjen och upphandla trafiken. Såvitt bekant är det första gången sedan den nuvarande kollektivtrafiklagen infördes som en etablerad och tidigare upphandlad regional busslinje i landet blir kommersiell.
– Trosabussen är oerhört viktig för Trosa kommun. Men nu känner vi oss trygga i att det finns en operatör som kan köra och utveckla trafiken på linjen mellan Trosa och Stockholm. Därför har vi i kollektivtrafikmyndigheten beslutat att vi inte ska upphandla trafiken när det nuvarande avtalet går ut nästa år.
Det förklarade Trosas kommunalråd Daniel Portnoff (M) vid en presskonferens i Trosa hamn på måndagen där bussmagasinet.se var på plats som enda branschmedium. Och även om beslutet bara gäller en enda linje är det historiskt i Kollektivtrafiksverige. Såvitt bekant har det nämligen inte hänt sedan kollektivtrafiklagen infördes för två och ett halvt år sedan att en regional kollektivtrafikmyndighet avstår från att lägga trafikplikt på en befintlig, regional upphandlad trafik som främst är till för arbetspendling.
Sedan starten 2010 har Trosabussen körts av Åkerbergs Trafik. Redan från start har man tillämpat en ovanlig lösning. Åkerbergs Trafik har en tjänstekoncession för trafiken. Det innebär att företaget tar en stor ekonomisk risk, samtidigt som man har en stor frihet att bestämma tidtabeller och biljettpriser.
– Vi har arbetat mycket med att utveckla marknaden i samarbete med kommun, företag och turistnäring. Det ska vi fortsätta med, berättar Pär Åkerberg, vd för Åkerbergs Trafik.
Utvecklas planenligt
Arbetet har också gett resultat, även om företaget ännu får en viss garantiersättning från länstrafiken. Det första året var ersättningen 2,8 miljoner kronor och sedan dess har den minskat.
– Ekonomin har utvecklats helt enligt plan. Vi räknar med att vara nere på noll i ersättning när det är dags för oss att helt ta över i egen regi, säger Pär Åkerberg.
Ekonomin har man klarat, inte främst genom höjda biljettpriser utan genom att utveckla resandet på ett sätt som en samhällskontrollerad verksamhet knappast skulle lyckas med. Biljettpriserna har följt den allmänna prisutvecklingen. Men resandet har ökat avsevärt sedan starten.
– Det är viktigt att driva utvecklingsarbetet tillsammans med andra. Vi försöker bredda oss på olika sätt och styra resande till Trosabussen. Vi har skolpendling, arbetar med näringslivet och försöker också styra grupper som ska resa till Trosa att åka med Trosabussen istället för att chartra en buss hos oss, säger Pär Åkerberg.
Kraftigt ökat resande
Den ursprungliga bakgrunden till Trosabussen är att Trosa är en utpräglad pendlarkommun. Hälften av den arbetsföra befolkningen pendlar mot Stockholm varje dag. Dessutom har inte Trosa några egna gymnasieskolor.
Med tåg når man Stockholms central på 40 minuter från Vagnhärad. Därför valde man istället att satsa på en bussförbindelse till Liljeholmen i sydvästra Stockholm. Det är en utpräglad knutpunkt för kollektivtrafik med flygbussar, tunnelbana, tvärbana och en rad andra busslinjer.
Man träffade rätt, både med linjen som sådan och med tjänstekoncessionen. 2011 hade linjen 69 505 påstigande. Året efter var det 106 467, alltså ungefär 50 procents resandeökning. Sedan gick antalet resor ner till 102 474 i fjol. Den nergången förklaras av Åkerbergs Trafik med att biljettsystemet då ibland var ur funktion.
De stora resandeströmmarna går mot Stockholm på morgnarna och ut från Stockholm på eftermiddagarna.
– Men vi ser nu en ökning på returen tillbaks mot Trosa på morgnarna. Därför är det viktigt för oss att arbeta tillsammans med turistnäringen. Dessutom har arbetspendlingen ut från Stockholm ökat, påpekar Pär Åkerberg.
Bilister tar bussen
Idag körs trafiken med 15 turer i vardera riktningen på vardagar, något färre under helgerna. Minimikravet från upphandlarens sida är 13 turer om dagen. Själva grunden för trafiken är det som kollektivtrafiklagen beskriver som regional trafik, huvudsakligen för arbetspendling eller annat vardagsresande. De formella grunderna för trafikplikt och upphandling finns alltså.
– Den här trafiken hade troligen inte funnits om vi hade haft en konventionell linjetrafik, säger Jacob Annerfors, kollektivtrafikansvarig vid Landstinget i Sörmland.
– Dessutom vet vi att den får människor att lämna bilen. Vi gjorde en undersökning 2011 som visade att 25 procent av Trosabussens resenärer tidigare hade åkt bil istället.
Inför övergången till att köra linjen kommersiellt planerar Pär Åkerberg att investera i någon eller några nya bussar, troligen dubbeldäckare med hög komfort och ståhöjd på båda planen.
– Det är ekonomiskt nödvändigt. Att köra dubblerade turer vissa tider kostar för mycket. Samtidigt kan vi tänka oss att köra med mindre bussar när resandet är litet. Men idag är vi låsta när det gäller bussmodell genom avtalet med länstrafiken, säger han.
En förebild
Tillsammans med kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland arbetar man också för att göra det möjligt för resenärerna att kunna åka både i den kommersiella trafiken och den upphandlade på ett och samma kort. Redan idag kan Trosabussens resenärer fortsätta med länstrafikens gröna bussar inom Trosa kommun genom att visa upp sitt kort från Trosabussen.
Även när trafiken blir kommersiell kommer den att finnas i reseplaneraren hos länstrafiken i Sörmland. Däremot har Storstockholms Lokaltrafik, SL, hittills nobbat att föra in Trosabussen i SL:s reseplanerare på samma sätt som man nekar Flygbussarna eller den kommersiella linjen Nacka – Kista att vara synlig där.
På Liljeholmens T-banestation finns inte heller varken Trosabussens eller Flygbussarnas hållplatser utsatt på hållplatskartan, till skillnad från SL:s egna busslinjer. Tydlig skyltning inne på tunnelbanan hänvisar också till SL:s linje 152 till Bromma flygplats, men Flygbussarnas trafik till Arlanda skyltas inte, lika lite som Trosabussen.
– Men det här måste ju komma så småningom, säger Pär Åkerberg.
Och på kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland, liksom i Trosa kommun, är man entusiastisk över hur Trosabussen fungerar.
– Det här är en förebild i hur man kan öka kollektivtrafikens andel av resandet på bekostnad av bilen, säger Daniel Portnoff.
Lämna ett svar